СИМОНА РУСЕВА

БЕРЛИН – Точно в 0 часа днес започна стачка на  5400 пилоти от “Луфтханза” и дъщерната компания “Джърман уингс”. Тридневният протест ще приключи в 23,59 ч в петък.
Небето над Германия опустя. Отменени са общо 3800 полета. 425 000 пътници няма да полетят по желаните дестинации, включително до София.

Пасажерите бяха своевременно предупредени. Те могат да върнат билетите си, да ги презаверят за друга дата или да пътуват с влак.

За малцината, които не са разбрали за протеста на пилотите, са осигурени походни легла по летищата. Условия за нощувка и храна по аерогарите се предодставят на транзитните пътници, които нямат шенгенска виза.

Това е най-голямата стачка в историята на националния превозвач “Луфтханза”. Тя е по призива на профсъюза  на пилотите “Кокпит”. Исканията са за 10 на сто увеличение на заплатите и ранно излизане в пенсия.

Дори и толерантните към трудов протест германци този път се питат не искат ли прекалено много пилотите? Годишното възнаграждение според стажа тръгва от 73 000 евро (6080 евро на месец) и стига до 255 000 евро (20 800 евро месечно).
Пилотите стачкуват и заради намеренията на “Луфтханза” да вдигне възрастта за пенсиониране – от 55 на 60 години. Аргументът на протестиращите е: “Кой иска да лети в самолет, управляван от преуморен пилот?”

Всъщност става дума за една екстра при пилотите. Сега те спират да летят на 55 г. До навършване на 65 г. (възрастта за пенсиониране в Германия), те получават по 60 на сто от последното си възнаграждение. При 255 000 евро годишно, колкото получава един 55-годишен пилот, това са 153 000 евро или по 12 750 евро месечно. За сравнение – средната месечна заплата във ФРГ е 2800 евро.

“Непоносимо е, когато пътници и икономика стават заложници на хора с годишен доход над 200 000 евро и с мераци за ранно пенсиониране”, осъди стачката президентът на Сдружението на заетите във външната търговия Антон Бьорнер.

“Този протест е абсолютно безотговорен. Не мога да проявя разбиране към исканията на хора, които получават възнаграждение, колкото канцлеркака”, отсече Михаел Фукс, зам.-фракционен шеф на християндемократите. На подобно мениние е и социалдемократът Клаус Бартел: “Не е възможно един малък синдикат да налага интереси на малцинство над мнозинството!”

Министърът на транспорта Александер Добринт призова стачуващи и работодатели бързо да се споразумеят.