Поредица от юридически грешки позволиха на малка испанска фирма да се сдобие с летище в Испания само за 10 000 евро.

Става дума за аерогарата в град Сиудад Реал, която банкрутира малко след построяването си. Изграждането струваше 1,1 милиард евро.

"Разбрано, 10 милиона евро", произнася на 17 юли секретарката на местния съд в препълнената с журналисти и бизнесмени зала.

Само че цената е точно с три нули по-малка. Тя се равнява на 10 000 евро и е предложена от испанеца Хосе Мануел Гонсалес Поро. Той единствен предлага някаква сума.

Гонсалес Поро е човекът, стоящ зад групата "Цанийн интернешънъл", за която се твърди, че има китайски капитали и иска да превърне летището във врата за азиатски стоки.

Лицата на присъстващите в залата финансови администратори, побелели. Те не могли да повярват на ушите и очите си, че летището ще струва само 10 000 евро.

Търгът за летището се проведе на 17 юли. Снимка Уикипедия

Ако до 14 септември никой не предложи 28 милиона евро, летището ще отиде в ръцете на Гонсалес Поро за жълти стотинки. Тази цена покрива 70 на сто от стойността на инфраструктурата, за която бе решено, че е 40 милиона.

Строежът на летището в Сиудад Реал започва през 2007 г. и завършва година по-късно. Предвижда се то да носи 8,5 на сто от БВП на автономна област Кастиля-Ла Манча. Само че там така и не започват да кацат чаканите самолети. До Сиудад Реал маршрути имат само три авиокомпании - испанската "Вуелинг", ирландската "Райънеър" и германската "Еър Берлин".

Световната криза се стоварва с пълна сила върху Испания. През 2012 г. аерогарата обявява фалит.

Как се стига до гафа

След пет години неуспешни опити за кредитиране и десетина провалени оферти администраторите обявяват търг без минимална цена и със задълителна гаранция от 2 милиона евро. Летището трябва да бъде продадено и да започне начисто без дългове.

На 18 юни 2015 г. съдебният секретар спира наддаването, защото в последния момент е включена опция за преференциално закупуване на прилежащите терени. В началото е ставало дума за закупуване само на площ от 5200 декара, включваща пистата, терминалът, контролната кула и паркинга.

Това променя нещата. А от трите представени оферти само една внася гаранция. Източник, запознат със случая, твърди, че целта на процедурата е печелене на време.

Секретарят, спрял търга, е обвинен от "Цанийн" в предубеждение. Месец по-късно съдия решава, че спирането е незаконно. Когато обаче търгът е насрочен за 17 юли, назнайно защо съдията допуска до участие само компанията, депозирала гаранцията предишния път.

По този начин китайската компания остава единствен кандидат. А Хосе Мануел Гонсалес Поро предлага станалите вече прословути 10 000 евро. Той би могъл да сложи на масата дори само един цент и пак не би имал проблеми да спечели търга, коментират запознати.

Интересното е, че в момента акционерите в "Цанийн" обикалят света в търсене на инвестиции за летището. Причината е, че оборотният й капитал е едва от 4000 евро. Не е ясно дали изобщо ще дойдат пари от Китай.

Изключително интересен е фактът, че Хосе Мануел Гонсалес Поро е бивш съдружник в застрахователния бизнес на Игнасио Барко. Последният е бил вицепрезидент на селскостопанския филиал на испанската компания "Се Ере Аеропуертос". В момента тя е в ликвидация и дължи на 200 души общо 200 милиона евро. И не само това. Компанията е била оператор на... летището в Сиудад Реал! В строителството му тя вложи 450 милиона евро, или почти половината сума.

Много хора разиграват огромна сума в този покер в Ла Манча - така образно авторитетният испански в. "Ел Паис" описа ситуацията около летището в Сиудад Реал. И всички ще останат с празни ръ це, ако летището наистина бъде купено само за 10 000 евро. Или в най-добрия случай за 28 милиона.