„Урок“ е най-добрият пълнометражен игрален филм у нас за 2014 г., стана ясно на официалната церемония по връчването на годишните награди на Българската филмова академия във вторник вечерта. Лентата на Кристина Грозева и Петър Вълчанов получи още отличията за режисьорски дебют, за режисура, за главна женска роля (Маргита Гошева) и за филмова сценография (Ванина Гелева). Статуетката за цялостен принос към филмовото изкуство бе присъдена на режисьора Георги Дюлгеров. Най-успешният комерсиален сериал у нас – „Под прикритие“, номиниран със своя четвърти сезон, отстъпи и в двете категории за серийни филми пред „На границата“ на режисьора Станимир Трифонов.

„Крайно време е законът и всички правилници за киното да започнат да обслужват киното, а не киното да обслужва правилниците и закона“, каза сърежисьорът и съсценарист на „Урок“ Петър Вълчанов при получаването на статуетката за най-добър игрален филм.

„Съдилището“ и „Потъването на Созопол“ също прибраха прилично количество нагрради. Филмът на Стефан Командарев отнесе статуетките за сценарий на игрален филм (Марин Дамянов, Емил Спахийски, Стефан Командарев), за операторско майсторство в игралното кино (Красимир Андонов), а творбата на Костадин Бонев – за второстепенна мъжка роля (Веселин Мезеклиев), художник по костюмите (Боряна Семерджиева) и филмов монтаж (Тома Вашаров). Призът за второстепенна женска роля бе поделен между актриси от двете заглавия – Параскева Джукелова(„Съдилището“) и Светлана Янчева („Потъването на Созопол“).

Със статуетката за главна мъжка роля бе отличен Руси Чанев – за „Буферна зона“ на Георги Дюлгеров. Филмът получи още приза за филмова сценография (Ванина Гелева).

При получаването на наградата си за цялостен принос, режисьорът Георги Дюлгеров рецитира стихове:

Животът си виждам как минава пред мене,

в едно лудо въртене, в едно бързо шуртене.

Ах, до люлката детска така близо бил гробът.

откъде толкова злоба и защо толкоз завист?

„Тази награда тази вечер показва, че ние се мъчим да правим нещо друго“, заяви Дюлгеров.

Като доминант в документалното кино бе определен „Дългият път към дома“ на режисьора Боряна Пунчева и продуцента Иван Ничев. Освен наградата за най-добър документален филм, заглавието отнесе и статуетките за режисура и за сценарий (Юрий Дачев, Татяна Ничева, Боряна Пунчева) в този клас.

Вижте пълен списък на наградените филми и творци:

НАЙ-ДОБЪР ПЪЛНОМЕТРАЖЕН ИГРАЛЕН ФИЛМ

„Урок“, реж. Кристина Грозева, Петър Вълчанов

НАЙ-ДОБЪР КЪСОМЕТРАЖЕН ИГРАЛЕН ФИЛМ

„Паркинг“, реж. Ивайло Минов

НАЙ-ДОБЪР ТЕЛЕВИЗИОНЕН СЕРИАЛ

„На границата“, реж.Станимир Трифонов

НАЙ-ДОБЪР ДОКУМЕНТАЛЕН ФИЛМ

„Дългият път към дома“, реж. Боряна Пунчева

НАЙ-ДОБЪР АНИМАЦИОНЕН ФИЛМ

„Как Сърдел направи ремонт“, реж. Радостина Нейкова, София Илиева

НАГРАДИТЕ ЗА РЕЖИСЬОРСКИ ДЕБЮТ

За първи пълнометражен игрален филм

Кристина Грозева, Петър Вълчанов за „Урок“

За дебют в документалното кино

Диана Захариева за „Три свещи“

За дебют в анимационното кино

Вера Донева за „Локва“

НАГРАДИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО МАЙСТОРСТВО В 10-те СЕКЦИИ НА ФИЛМОВАТА АКАДЕМИЯ

Режисьор на игрален филм

Кристина Грозева, Петър Вълчанов за „Урок“

Режисьор на документален филм

Боряна Пунчева за „Дългият път към дома“

Режисьор на анимационен филм

Радостина Нейкова, София Илиева за „Как Сърдел направи ремонт“

Сценарист на игрален филм

Марин Дамянов, Емил Спахийски, Стефан Командарев за „Съдилището“

Сценарист на документален филм

Юрий Дачев, Татяна Ничева, Боряна Пунчева за „Дългият път към дома“

Оригинален сценарий за телевизионен сериал

Димитър Стоянович за „На границата“

Филмова музика

Калоян Димитров за „Виктория“

Оператор на игрален филм

Красимир Андонов за „Съдилището“

Оператор на документален филм

Цветан Недков за „Дългият път към дома“

Главна женска роля

Маргита Гошева за „Три дни в Сараево“ и „Урок“

Главна мъжка роля

Руси Чанев за „Буферна зона“

Поддържаща женска роля

Параскева Джукелова за „Съдилището“ и Светлана Янчева за „Потъването на Созопол“

Поддържаща мъжка роля

Веселин Мезеклиев за „Потъването на Созопол“

Филмова сценография

Ванина Гелева за „Буферна зона“ и „Урок“

Художник по костюми

Боряна Семерджиева за „Потъването на Созопол“

Филмов монтаж

Тома Вашаров за „Потъването на Созопол“

Звукорежисьор

Александър Симеонов за „Омбре“ и „На границата”

Книга – филмова теория, история и критика

Марияна Лазарова за „Кентавърът от Албион. Традиции и техните трансформации в британското игрално кино от 90-те години на 20 век”

Оперативна филмова критика

проф. Вера Найденова

Площад Славейков