"Най-сериозната реформа в съдебната система."

Така правосъдният министър Христо Иванов нарече днес представените предложения за промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), последващи внесените по-рано идеи за промяна на Конституцията. "Довършваме реформата в модела и организацията на ВСС, предлагме модел за реформиране на управленията на съдилищата - ролята на председателя и ролята на общите събрания, правим най-голямата стъпка за въвеждане на принципа на съдийското самоуправление и по-голямо участие на редовите съдии във взимането на всички нива на решенията", поясни той.

Към очакваните вече промени, разделящи ВСС на прокурорска и съдийска колегии, Иванов акцентира върху принципа "1 магистрат - 1 глас" на общи събрание на всички съдии, прокурори и следователи, когато се избират професионалните членове в бъдещия ВСС. Когато има готовност за гласуване в електронна форма, ще може да се премине към него.

По отношение на парламентарната квота, от МП не са приели идеята номинациите да се обвържат с различни професионални организации, или да се приемат от 2/3 от депутатите. Според Иванов това ще доведе до бягане от отговорност на народните представители, а и било лесно да се създадат "фантомни организации".

Затова ще се иска депутат, който предлага член на ВСС, да казва откъде познава и как е съставил мнението си за кандидата, консултирали ли са се с професионалисти и кой е взел решението дали самият народен представител, парламентарната му група или съответният управляващ орган на партията му. Аналогични са и предложенията за избор на членове на Инспектората на ВСС, чиито права, както вече бе съобщено, доста се завишават.  

Разширяват се значително правомощията на общите събрания на съдилищата за взимане на решенията. "Смятаме, че се връща есетственият баланс председателят да бъде пръв сред равни, а не шеф. Съдията няма шеф", каза Иванов.

Той подчерта по отношение на кариерния процес, че се  разширява обхватът на конкурса за влизане в системата. Вече фокусът няма да е само върху специализирани правни познания, а и върху познаване на европейското право "поне на елементарно ниво" и редица други нововъведения.

Кандидатите за магистрати ще пишат и есе по съвременен проблем. "Това есе е допълнителен материал, върху който ще се прави събеседването, но ще позволи на комсията да познае мотивите и начина на мислене на този, който иска да решава човешки съдби", поясни Иванов.

 

Психопрофил

 

При по-нататъшно кариерно развитие ще се прави дългосрочна оценка на по-широк набор от качества на хората, които правораздават, свързан включително и с техния психологически рофил. Сега изискваните медицински свидетелства за психическо здраве са проформа, подчерта министърът и каза, че очаква в Националния институт по правосъдието да бъдат развити съответните инструменти за формулиране на оценка. Според министъра съдии, прокурори и следователи трябва да имат в атестацията си и умения да разбират чужди мнения, да комуникират с много различни хора.

"Не става дума за нещо, което да прегражда пътя на един или друг, а още в началото да се оцени къде кандидатът има проблем. Ако има сериозни психически недъзи, да може да се открие - в момента системата няма такъв инструментариум", каза министърът.

Дори при констатирани психически проблеми, еднократно в кариерата на магистрата по преценка на съответната колегия от ВСС, ще може да му се отложи дисциплинарно наказание. "Целта на системата е първо да подаде ръка", мотивира се министърът.

 

Кой какви подаръци ще декларира

 

Нов и много съществен елемент са проверките за почтеност, поясни зам.-министърът Петко Петков. Както вече е известно, освен Инспектората на ВСС (ИВСС), нов централизиран антикорупционен орган ще събира на едно място проверките за конфликт на интереси и за имотно състояние на магистратите. В проекта се предвижда разширение на обстоятелствата за деклариране, включително получаване на скъпи произведения на изкуството и бижута, както и подаръци, замаскирани под формата на покупка.

"Ако е закупил кола за 100 000 лв. на цена от 2000 лв., ще трябва да декларира това обстоятелство, очевидно останалата част от цената е субсидирана от някого", даде пример Петков.

В новия Инспекторат и специализираната администрация към него ще има автоматизираност на проверките, в смисъл - софтуер, който "да вдига червени флагчета", когато постъпят данни, които си противоречат. Ежегодно ще му се прави независим одит, за да не може някой да си "затвори едното око, ако има сигнал срещу Христо Иванов", поясни министърът.

Ежегодно до 30 април магистратите ще съобщават за имотно състояние и конфликт на интереси, а ИВСС ще бъде длъжен да ги провери. Ако установи несъвместимост, проверката преминава към "второ ниво" - не само публичните регистри, а сваляне на банкова тайна, проверки на притежавани ценни книжа, изискване на информация от регистрите на МВР.

"Ще могат да бъдат извършвани проверки по сигнал, включително и по медийни публикуции. Не сме предвидли изрично текст за анонимни сигнали, но България е член по Конвенция за борба с корупцията на ООН, която допуска това, и те и в момента са задължени при задълбочени данни, макар и в анонимен сигнал да обърнат внивание", поясни Иванов.

По повод децентрализацията на прокуратурата, Иванов определи предложенията на самия главен прокурор от есента на м.г. като "изключително добра основа за дискусия". От МП обаче предлагат фокусът да е върху изясняване на отговорностите на различните нива. Висшестоящият прокурор по теми, свързани с вътрешното му усмотрение, няма да може да дава указания, а сам да поеме преписката и съответно да носи отговорност за резултатите. При атестиране на прокурори да се отчита резултатът от конкретните дела - нещо, което сега не се прави.

Занапред правилата за случайно разпределение пак ще се предлагат от административния ръководител, но ще се одобряват от съответната колегия.

"И сега има страшно много спечелили от случайното разпределение на прокуратрата, а и се използва за бягане от отговорност - на кого е възложена определена преписка. И същевремно често пъти се правят изключения. Трябва моделът как става случайното разпределние, да бъде уреден с вътрешни правила", каза Иванов.

Промени ще има за съдебните заседатели, стажовете в съдебната власт и засилване на практико-теоретичния изпит при влизане в системата, включително и относно правилата за професионална етика на различните правни професии.

Зам.-министър Петко Петков даде пример, че за м. г. от общо 1978 кандидати, преминали през МП, са скъсани едва 24 човека. От ръководството на министерството се надяват този процент да расте, но заявиха, че няма да поставят хората, които в момента завършват в радикална ситуация. Т.е. - правилата ще се променят плавно.

Чрез гласуване през общи събрания и намаляване срока ще се реформира командироването, което, по думите на Иванов, "се е превърнало в една сенчеста страна на кариерния процес". 

"То често създаваше зависимости, които после изкривяваха картината в съдебната система", определи Иванов.

 

Ще има ли две върховни прокуратури?

 

Ако предложенията минат, на практика се премахва Върховната административна прокуратура

"Ние предлагаме начало на дискусия дали да има ВАП като отделна самостоятелна структура с ясното съзание, че ще предизвикаме доста напрежение. Има нужда от стрктурна реформа на всеки един орган от съдебната власт - има много органи с ниска натовареност. Надяваме се този разговор да започне. ВАП като самостоятелна структура... Статистиката е ясна", каза Иванов.

Той пак наблегна, че ще дебатират с държавното обвинение, но предпочита всички аргументи да са "на масата".

Иванов не се съгласи, че друго от доста оспорваните предложения  - членовете на ВСС и от двете квоти да продължават да работят след избирането си, е на практика превръщане на съвета от постоянен в сесийно действащ.

"Въпросът е фалшив - и в момента не е постоянно действащ, а само 2 пъти в седмицата. Може да водим и разговор дали Министерският съвет е постоянно действащ орган, като заседава веднъж в седмицата. Абсолютно излишен е този разговор", каза министърът.

Той подчерта, че комисиите ще работят постоянно, но ще включват не членовете на ВСС, а други магистрати - съдии и прокурори, и така "ще се разшири основата на пирамидата", която е ВСС. Членовете пък ще се трудят по професията си при намалена натовареност, а и "за да не прекъсват връзките с колегите си", които са ги изпратили там.

По повод на друго от предложенията, залегнали в реформата - главният прокурор да иска разрешение от съответната колегия на ВСС, за да повдигне обвинение на магистрат, министърът каза, че и то ще се дебатира с обвинителите. Той даде пример с това как се свалят имунитети на народни представители.

Предложението засяга само т. нар. функционален имунитет, който брани магистратите от преследване единствено във връзка с изпълнение на служебните им задължения.