Статистически България се оказва сред страните в ЕС, в които има най-голям ръст на продажбите на нови автомобили. Според обявените на 18 март данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), за първите два месеца на 2014 г. у нас са изтъргувани 2883 излезли от автоконвейрите леки коли - с 26,5% повече, отколкото за същия период на 2013 г.

По-голям скок на продажбите има само в три държави от ЕС - Португалия (+36,2%), Литва (+27,6%) и Ирландия (26,7%). При това, трендът си е доста стабилен - ръстът през февруари на годишна база е 32,5%, като по този показател страната пак заема четвърто място сред 28-те държави от Общността.

Може с голяма вероятност да се предположи, че тази година продажбите на нови автомобили ще са повече, отколкото през 2013 г., когато за цялата година според данните на ACEA са се пласирали 19 352 нови коли, а пазарът се е свил с 0,3%.

И въпреки всичко данните не са обнадеждаващи. По продадени нови автомобили на човек от населението България е на последно място в ЕС. В Австрия, която е най-близка до нас по жители, през 2013 г. са продадени 319 035 автомобила - 15 пъти повече на човек. В Румъния - най-близката ни по доходи страна, продажбите са общо 56 139 или 21 062, ако се съпоставят с броя на населението.

Дори ударените от кризата гърци през миналата година са купували 2,5 пъти повече коли, отколкото българите.

Новите автомобили не са въпрос само на по-лъскав външен вид, по-голяма мощност и престиж. Те са и много по-сигурни от трошките, които се движат по българските пътища. Международните стандарти за безопасност непрекъснато стават по-високи. Много скоро в новите коли производителите даже ще са задължени да вграждат GSM модул, който автоматично да звъни на телефон 112 при катастрофа.

Не е тайна, че голяма част от автомобилите втора ръка идват по неведоми пътища у нас, с подправени сервизни книжки или изобщо без сервизна история. И винаги са карани от пенсионирани учители, баби-германки или идват от Северна Италия, където "сняг има само по върховете на Алпите". Много от тях са удряни, с изгърмели въздушни възглавници, които след това изобщо не са били подменени.

Оставяме настрана и факта, че новите леки коли отговарят на съвременните екологични норми. Нещо, което е доста сложен въпрос при употребяваните. Не е тайна, че автомобилен преглед може да се мине дори без проверка на вредните емисии.

Но за покупка на компактен нов автомобил трябват минимум 20-30 000 лева. Това не е по джоба на всеки. Защо тогава няма повече държавни стимули за обновяване на автопарка? Като по-нисък ДДС, намаляване на данъка върху доходите поне с част от вноските по кредит или лизинг, по-евтини винетки или такси за паркиране в платените градски зони? Вместо това данъкът за т.нар. нови коли - до 5 години от първата им регистрация коли, е значително по-висок от този за по-старите. Е, има леко потупване по рамото -  отстъпка от данъка, но тя е само за новите автомобили с мощност до 100 конски сили.

А автомобилните регистрации в столичния КАТ не спират. Но знаете ли колко от колите са нови? Почти не се забелязват. Преобладават старите коли и не трябва да им гледате талоните за да видите, че са по-мощни от 100 коня. 

Законодателите трябва да осъзнаят: все пак сме в 21-и век и тези 100 конски сили горе-долу стигат да захранят климатика и осветлението на колата. Ами на какви коли се возят депутатите и министрите? Какви автомобили купува държавната администрация в своите търгове? Никъде не е заложено изискването те да са с мощност под 100 конски сили, а обикновено са в пъти повече.

Въпросът има и политически оттенък. Властта си казва: не може да забраним на хората да купуват стари коли, защото нямат пари за нови и ако спрем регистрациите на трошките, те ще протестират на жълтите павета.

По тази логика защо държавата да купува нови коли и да харчи парите на данъкоплатците? Вместо нови и скъпи беемвета и мерцедеси, да си купуват голфове двойки и тройки. Така и данъците им ще са по-ниски.