Рекордите са за това, за да бъдат покорявани. Но един от тях трудно ще бъде надминат. Това е рекордът за най-бързо преминаване през САЩ по пътищата и магистралите на необятната държава. Още от 70-те години на миналия век тръгват "ралита" - първо "Кенънбол", а после "Ю Ес Експрес", в които смели, а може би безразсъдни шофьори, се качват на бързи коли с целта да стигнат възможно най-бързо от Ню Йорк до калифорнийския Редондо бийч. На състезанието е посветена и комедията "Ралито на бързаците" (The Cannonball Run, 1981 г.), в която играят Роджър Мур, Бърт Рейнолдс, Фара Фосет и цял куп други знаменитости.

Но последният рекорд за трансамериканското рали е поставен на 20 октомври 2013 г. и трудно ще бъде надминат. Тогава Ед Болиън заедно със своя помощник-шофьор Дейв Блек и спътника Дан Хуанг взимат дистанцията от 2800 мили (около 4500 км) само за 28 часа и 50 минути, като направо отнасят предишния рекорд на Алекс Рой от 2006 г., който е цели 31 часа и 4 минути.

Средната скорост на Болиън е невероятните 98 мили - 157 километра в час, а максималната, която е достигал, е 158 мили - малко над 250 километра в час. И това по пътищата на САЩ, където максимално разрешената скорост е 75 мили в час (120 км/ч), а за изминатия от Болиън маршрут е 55 мили (около 90 км/час). За рекорда на Болиън започва да се пише още тогава, но той изчаква повече от година, за да обяви подробните данни от монтираното в колата GPS устройство, което записва маршрута с пълни подробности.

Кратко и ясно - обобщените данни от GPS навигацията в колата на Болиън.

"Мисля всеки ден за подобряване на рекорда, но не вярвам, че всичко може да се съчетае толкова добре, както тогава", казва Болиън в скорошно интервю за сайта CarLifestyle.com.

Основната причина за това е, че трафикът по междущатските магистрали става все по-натоварен, което поставя сериозен риск пред бързото шофиране.

Рекордът е поставен с произведен през 2004 г. Mercedes-Benz CL55 AMG, който е третата кола, купена за тази цел. Преди нея Болиън е купил два мерцедеса S55, но първият станал "тотална щета" при пътен инцидент, а втория продал.

Защо се спрял на подобна кола? Голяма мощност (б.р., 500 к.с., 5,4 секунди от 0 до 100 км/ч), принудително пълнене за по-добра икономия, голям резервоар, адаптивно окачване, което балансира двата допълнителни резервоара с общо 180 литра, монтирани в багажника, дискретен външен вид.

Колата била подготвена в продължение на 8 месеца, което включва монтажа на резервоарите и допълнителна електроника. Вътре в нея освен допълнителната навигация, били монтирани радари детектори, както и устройство за смущаване на полицейските радари, което в крайна сметка се оказало, че не работи.

Болиън използвал и късовълново радио, с което прихващал разговорите между шофьори на тирове и ги молел да му направят път.

"Най-големият проблем при бързото шофиране не са полицаите, а другите шофьори, които са готови да се обадят веднага на 911, за да съобщят, че някой кара с превишена скорост по магистралите", казва Болиън.

Но той смята, че заради високата скорост, с която вземал маршрута, било доста трудно за водачите да запишат неговия номер.

И все пак рискът е бил висок: "Пътят ни премина през 94 различни общини, като във всяка от тях ако те засекат с такава висока скорост, с която карах, може да те вкарат за една година в затвора. Има и полицейски коли, които не са обозначени, но в движение записват нарушителите на скоростта. Потенциално рискуваш доживотен затвор", казва Болиън. Затова и не записал с монтирана на предното стъкло камера постижението си - при евентуално спиране от полицията, записът щял да бъде гаранция за продължително търкане на наровете в затвора.

Той си спомня интересен момент - при второто от общо трите зареждания за бензин, кредитната му карта била блокирана поради алгоритъм, който предупредил банката за измама - нямало как да се придвижи толкова бързо от предишната бензиностанция.

В момента Болиън е шеф на представителството на "Ламборгини" и "Макларън" в Атланта, Джорджия. Въпреки, че има "Ламборгини Мурсиелаго", всеки ден шофира сивия мерцедес, с който постави рекорда за скоростно преминаване през Америка.

Графика на маршрута, която показва и скоростта на движение.