С остра критика срещу министъра на здравеопазването Петър Москов и предложеният от него нов Закон за здравното осигуряване излязоха от ДПС. Те предложиха днес на трибуна 35 промени в законопроекта, който беше гласуван на първо четене. Както сами отбелязват, поради несъгласие със "философията на проекта", 29 от тези 35 точки са за отпадане на определени предложения на министъра.

"Здравните пакети" на Москов разделят медицинската помощ в три пакета - съответно основен, допълнителен и спешен. Публичните средства за здраве ще се харчат само за базови дейности, а за всичко останало или ще се чака, или ще се плаща допълнително. Освен в случаите, когато лечението не търпи отлагане.

Това депутатът от ДПС Тунчер Кърджалиев определи като:

"Привилегировано отношение, и то до 2025 г., на български граждани, за сметка на други, които са дискриминирани", явно намеквайки, че предимство ще имат по-платежоспособните.

ДПС са притеснени и от положението на частните здравно-осигурителни фондове, които ще са един от основните варианти на неплатежоспособните с по-тежко, но неспешно заболяване:

"И в крайна сметка този законопроект докарва и лобистки текстове, лобизъм в услуга на здравно-осигурителните фондове на Република България"

"Необходима е приватизация, а не национализация, необходима е дерегулация, а не лимити за болничните заведения. Необходима е също така конкуренция, а не монополно положение на здравно-осигурителната каса," описа основните си критики Кърджалиев,

Той заяви, че ДПС има проблем основно с няколко основни точки от предложението.

"Най-порочното предложение според нас е предложението за диференциран пакет, тоест обособяването на основен и допълнителен пакет от медицински услуги. На базата на 8% вноски, ние, след приемането на този проект като български граждани, ще бъдем дискриминирани, ще бъдем ощетени, защото допълнителният пакет, който според тези предложения ще бъде валиден, може да се ползва единствено чез плащане в брой, т.е. доплащане над тези 8% вноски, които сме ги внесли. Вторият вариант е от здравноосигурителен фонд. Третият вариант е да се примирим и да попаднем в листа на чакащите."

Кърджалиев подчерта, че тези ограничения създават възможности за много злоупотреби и търсене на алтернативи от хората.

"Но също са възможни и други хипотези - възможна е измама примерно, от по-находчиви мениджъри на болници, когато болният ще бъде приет по друга клинична пътека. Възможно е и корупция - когато има дефицити, винаги има корупция, тоест някой да си доплати, за да пререди чакащите. Възможно е също така пациентът да отиде в друга болница, което опорочава друг съвременен принцип, а именно - личен избор на съответното болнично заведение, в което да се лекува един човек."

От ДПС обявиха и за "лицемерие" поетапното повишаване на вноските с 5% за "определен контингент" граждани, на фона на 15-годишното изискване за доплащане на вноски на други граждани, загубили здравноосигурителните си права. Сега държавата плаща половината от дължимите осигуровки на осигуряващите се, затова в законопроекта се предлага вноските да се увеличавта с 5% годишно докато се изравни със сумата за самоосигуряващите се. 

Министърът даде предложение и всички неосигурени граждани да покрият дължимите вноски за 15 години назад, за да възстановят здравноосигурителните си права - сега този срок е само 3 години, а има и давност.

Като обобщение на критиката си Кърджалиев заключи, че това говори лошо за министър Москов.

"С тези бутафорни, необмислени и неудачни реформи в нас се затвърждава окончателно констатацията, че ние имаме министър, който е много силен, дори бих казала много обигран популист. Но имаме слаб министър на здравеопазването."

Той подчерта, че ДПС знае ефекта на техните нападки срещу министъра върху рейтинга му, но предупреди, че това е временно:

"Ние качихме индиректно неговият рейтинг, но неговите качества ще доведат до това, че в близките няколко месеца ще има срив на този рейтинг."

"Ако преди говорехме за морална непригодност на министъра на здравеопазването заради политически некоректния език, който използваше и ксенофобски изявления, то вече с основания ние трябва да говорим за функционална непригодност и политическа непригодност," заключи Кърджалиев.