Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предлага да се разхлабят правилата за реклама в БНТ и БНР, тъй като сега действащите ограничения поставят двете обществени медии в неравнопостойно положение спрямо останалите.
Решението на КЗК е от 24 март и е публикувано в сайта й. То е взето по повод на сигнал от Българската асоциация на рекламодателите (БАР).
Според сега действащите разпоредби в Закона за радиото и телевизията, общото времетраене на рекламата за всяка отделна програма не може да надвишава 15 минути на денонощие и 4 минути на час за БНТ и 6 минути на час за БНР. БНТ има право да използва до 1/3 от общия обем на рекламното време между 19 ч и 22 ч.
Ограниченията бяха въведени с оглед на това, че двете медии като обществени, имат предимство пред останалите, защото получават финансиране и от държавния бюджет. В същото време обаче за всички останали медии времетраенето на рекламните блокове е до 12 минути на час.
Според БАР по този начин БНТ е поставена в неравностойно конкурентно положение спрямо другите телевизии, които предоставят услугата "излъчване на реклама", ограничават се възможностите на БНТ да реализира приход от реклама, а рекламодателите трябва да се съобразяват с административни ограничения, които могат да изместят пазарните критерии при вземане на решения.
В становището на СЕМ по казуса се посочва, че съветът "винаги е изразявал становище за недостатъчност на субсидията за финансиране дейността на двете обществени медии".
В заключение КЗК посочва:
"Предвид фактическото нефункциониране на предвиденото в Закона за радиото и телевизията финансиране от фонд "Радио и телевизия", както и при условие, че държавната субсидия е недостатъчна за изпълнението на обществените функции на БНТ и БНР, е налице необходимост от допълнително финансиране на обществените медии от други източници, например чрез излъчване на реклами".
Комисията дава препоръка да се въведе механизъм, отчитащ и държавната субсидия и нуждата от увеличаване на рекламното време, но то все пак трябва да бъде ограничено в сравнение с това в частните медии, "за да се избегне свръхкомпенсирането на обществените медии, което би могло да представлява нарушение на принципа на конкурентната неутралност и забранена държавна помощ".
За целта обаче трябва парламентът да измени закона.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни