Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предлага да се разхлабят правилата за реклама в БНТ и БНР, тъй като сега действащите ограничения поставят двете обществени медии в неравнопостойно положение спрямо останалите. 

Решението на КЗК е от 24 март и е публикувано в сайта й. То е взето по повод на сигнал от Българската асоциация на рекламодателите (БАР).

Според сега действащите разпоредби в Закона за радиото и телевизията, общото времетраене на рекламата за всяка отделна програма не може да надвишава 15 минути на денонощие и 4 минути на час за БНТ и 6 минути на час за БНР. БНТ има право да използва до 1/3 от общия обем на рекламното време между 19 ч и 22 ч. 

Ограниченията бяха въведени с оглед на това, че двете медии като обществени, имат предимство пред останалите, защото получават финансиране и от държавния бюджет. В същото време обаче за всички останали медии времетраенето на рекламните блокове е до 12 минути на час.

Според БАР по този начин БНТ е поставена в неравностойно конкурентно положение спрямо другите телевизии, които предоставят услугата "излъчване на реклама", ограничават се възможностите на БНТ да реализира приход от реклама, а рекламодателите трябва да се съобразяват с административни ограничения, които могат да изместят пазарните критерии при вземане на решения.

В становището на СЕМ по казуса се посочва, че съветът "винаги е изразявал становище за недостатъчност на субсидията за финансиране дейността на двете обществени медии". 

В заключение КЗК посочва:

"Предвид фактическото нефункциониране на предвиденото в Закона за радиото и телевизията финансиране от фонд "Радио и телевизия", както и при условие, че държавната субсидия е недостатъчна за изпълнението на обществените функции на БНТ и БНР, е налице необходимост от допълнително финансиране на обществените медии от други източници, например чрез излъчване на реклами".

Комисията дава препоръка да се въведе механизъм, отчитащ и държавната субсидия и нуждата от увеличаване на рекламното време, но то все пак трябва да бъде ограничено в сравнение с това в частните медии, "за да се избегне свръхкомпенсирането на обществените медии, което би могло да представлява нарушение на принципа на конкурентната неутралност и забранена държавна помощ".

За целта обаче трябва парламентът да измени закона.