В последните няколко години все повече автомобили почти нямат физически бутони - вместо това всички функции се преместват в големи таблети на таблото. Според организацията на автомобилна безопасност Euro NCAP това води до разсейване на шофьорите и повишава риска от катастрофи, съобщи Ars Technica.

Макар тестовете и оценките на Euro NCAP да са доброволни, а не регулаторни, организацията, създадена съвместно от френския и шведския КАТ, се ползва с голям авторитет в Европейския съюз и рано или късно производителите следват препоръките й. Петзвездна оценка от Euro NCAP сериозно увеличава продажбите и се ползва и от застрахователите.

Проведени са редица тестове, които сочат, че липсата на физически бутони увеличава шанса за ПТП.

"Прекомерното използване на тъчскрийн екрани е проблем, разпространен в цялата индустрия, като почти всеки производител на автомобили премества ключови контроли на централните екрани, задължавайки шофьорите да отвръщат поглед от пътя и повишавайки риска от катастрофи при разсеяност," каза Матю Авъри, директор по стратегическо развитие в Euro NCAP.

И добавя, че новите тестове на Euro NCAP, предвидени за 2026 г., ще насърчават производителите да използват отделни, физически контроли за основни функции по интуитивен начин, ограничавайки времето, прекарано с очи извън пътя. 

От организацията не настояват всички бутони да са физически - но тези за сигналите за завиване, аварийните светлини, чистачките, клаксона и всякакви SOS функции не трябва да са на таблета. Някои компании вече взеха мерки в тази посока, след като бяха преминали изцяло към контрол през таблета.

Това най-вероятно ще засегне най-много Tesla - компанията на Мъск наскоро се отказа изцяло от всякакви физически бутони, като дори мигачите се включват с тъч места на волана, които поне вибрират при натискане.