"Клети създания" (Рoor Things) се очертава като най-сериозната и реална конкуренция на "Опенхаймер" в сезона на кино наградите.

Филмът получи вече множество отличия, сред които и голямата награда още от кинофестивала във Венеция през септември миналата година. Стоун бе отличена със "Златен глобус" за най-добра актриса в мюзикъл/комедия по-рано този месец, а "Клети създания" - за най-добър мюзикъл/комедия. Ема Стоун взе и наградата "Изборът на критиците" за актриса в главна женска роля.

От тази седмица вече е и по българските кина (преди това имаше една прожекция на откриването на "Синелибре" през октомври м. г.).

Режисьор е Йоргос Лантимос ("Омарът", "Фаворитката", "Убийството на свещения елен"). Сценарият е на Тони Макнамара ("Фаворитката", "Велика", "Круела"), по едноименния роман на Алистър Грей. "Клети създания", собствен прочит по историята на д-р Франкенщайн и чудовището му, с елементи и от "Пигмалион", разказва за фантастичната еволюция на Бела Бакстър (Стоун), която бива съживена, но с мозъка на неродено дете. Така във възрастно тяло тя изживява своето емоционално съзряване, което включва и отношението ѝ към секса. Младата жена е върната отново към живота от брилянтния и неконвенционален учен д-р Годуин Бакстър (Уилям Дефо). Под закрилата на Бакстър, Бела е нетърпелива да се учи - жадна за знания и житейски опит, тя бяга на вихрено приключение, прекосявайки континенти и океани заедно с Дънкан Уедърбърн (Марк Ръфало) - хитър и развратен адвокат.

"Може да е едва третата седмица на януари, но е трудно да си представим, че тази година ще има по-забавен, по-мръсен или по-екстравагантен и странен филм от най-новата продукция на Йоргос Лантимос, второто му пълнометражно сътрудничество с Ема Стоун (след "Фаворитката"  бел. ред.). Да опишеш "Клети създания", адаптиран от Тони Макнамара по романа на Алистър Грей от 1992 г., като творчески свободен, едва ли отговаря на волното, диво пътуване, на което ни отвежда този експлозивно-откривателски филм", резюмира същността на филма Уенди Айд в "Гардиън".

Тя нарича изпълнението на Ема Стоун "смело и физически отдадено", а филмът - "вълнуващ карнавал на странността", в който героинята на Стоун Бела Бакстър се впуска в приключение, което е свързано с открития и най-вече самоопознаване, за да се превърне в най-добрата самосъздала се жена.

Премиерата на една от най-любопитните продукции в последно време, дръзко съчетание от научна фантастика, сюрреалистичен романс и викторианска приказка за себеоткриването и израстването, беше в рамките на филмовия фестивал във Венеция, а след края му публиката в залата се изправи на крака и аплодира режисьора в продължение на 8 минути. Силно впечатление явно са направили секс сцените на актрисата, заради които част от публиката демонстративно напусна прожекцията по средата. Коментарите в това отношение не са еднозначни.

Наскоро пред Би Би Си Ема Стоун коментира, че сексът е важна част от сюжетната линия на нейната героиня.

По думите ѝ филмът съдържа "сексуално позитивен феминизъм от третата вълна", като героинята ѝ достига до крайност, когато разбира, че може да печели от дейността, която е открила, че харесва толкова много.

Според Ема Стоун решението във филма да бъдат вкарани толкова много и толкова явни секс сцени е било обект на много дискусии още по време на снимките на филма. В крайна сметка екипът е решил да ги покаже, за да се проследи откровено как се развива и променя Бела, която в началото е като празна бяла дъска за всичко, новородено, което се учи.

"Сексът очевидно е огромна част от нейния опит и израстване, което, мисля, е валидно и за повечето хора", коментира Стоун.

Тя допълва, че интимните контакти за героинята ѝ са нещо равносилно на откриването на вкусната храна, философията, пътуванията или танците.

"Едно от нещата, за които говорихме от много рано и за които смятам, че са изключително важни, беше, че Бела е напълно свободна и не изпитва никакъв срам от тялото си", посочва актрисата.

Героинята не знае да се смущава от тези неща или да прикрива поривите на тялото си. Вместо това предпочита да се отдаде напълно на изживяването - независимо дали става въпрос за секс, за храна, танци.

Затова и според Стоун самата идея от филма да се изрежат всички тези моменти, просто защото обществото функционира по определен начин, се усещало като нечестно отношение към персонажа.

"Не съм човек, който иска да е гол през цялото време, но искам да уважа персонажа си докрай. Това е част от нейното пътешествие, така че коя съм аз, да кажа, че е срамно", казва Стоун.

Лантимос също оправда решението да бъдат показани секс сцените.

"Зад това решение стои логика, която е напълно подкрепена от пътуването на Бела и нейния начин да се помири със света и да се образова", посочва той.

За него препратките към това, което днес бихме видели като проституция или което в миналото би било видяно така, не са подходящи, просто защото сюжетът предава съвсем друго послание.