143 различни deepfake реклами с образа на британския премиер Риши Сунак се разпространяват в социалната мрежа Facebook, съобщава в. "Гардиън". Манипулираните клипове използват образа на премиера и са солидно финансирани.

Според комуникационната компания Fenimore Harper, рекламите са финансирани от 23 държави, сред които Турция, Малайзия, Филипините и САЩ, а общо за месец в тях са инвестирани 16 500 долара. Според анализите може да са достигнали до 400 000 души. Тази година във Великобритания се очакват парламентарни избори.

Една от фалшивите реклами показва новинарска емисия на Би Би Си, в която Сунак казва, че британското правителство е решило да инвестира в приложение за фондова борса, стартирано от Илон Мъск. Този клип се свързвал със структурирана страница за новини на Би Би Си, която предполагаемо рекламира измама за инвестиции. Видеото изглежда доста реалистично, ако зрителят не гледа твърде внимателно устните на хората, докато говорят. Някой, който няма представа какво е deepfake, лесно може да бъде заблуден.

Това е първата широкомащабна платена промоция на deepfake видео на британски политически фигури, но едва ли е последната. Въпреки това Meta отдавна се бори с дезинформацията по време на изборите в своите уебсайтове и приложения. Представител на компанията коментира пред "Гардиън", че "огромното мнозинство" от рекламите са спрени преди да излезе докладът на Fenimore Harper и че "по-малко от 0,5 процента от британските потребители са видели всяка реклама, която е била пусната".

Meta обяви късно миналата година, че ще изисква от рекламодателите да разкрият дали рекламите, които подават, са цифрово променени - ако са политически. Това правило ще бъде прилагано тази година, вероятно с надеждата, че може да помогне за ограничаване на разпространението на фалшиви новини, свързани с предстоящите президентски избори в САЩ.