БОРЯНА АНТИМОВА

Чрез амбициозния си проект за хлебни къщи
  Надежда Савова-Григорова си е поставила
      амбициозната задача да даде на света
 български модел на социален франчайзинг.

Проектът “Хлебни къщи България” на Надежда Савова-Григорова беше избран да представя страната ни на световното състезание за социални предприемачи Тhe Venture – Win the right way в Силициевата долина. Финалистът беше обявен на специална церемония снощи в столичен клуб.

На 20 юли 2015 г. победителката ще се съревновава в Сан Франциско с колегите си от Китай, Бразилия, Мексико, Чили, Колумбия, Япония, Южна Африка, Тайланд, Украйна, Уругвай, САЩ, Великобритания и страните от Персийския залив.

Журито на конкурса за България отличи четири проекта от общо 127 подадени предложения и при общо около хиляда предложения от 14 страни. Тази висока активност ни отрежда впечатляващата четвърта позиция на малката ни страна сред такива гиганти по население като Китай, Бразилия и Мексико.

През есента на 2014 г. основният спонсор на конкурса обяви награден фонд от 1 млн. долара и предизвика предприемачи от 14 страни да представят своите идейни концепции. Те трябваше да защитят не само своя бизнес план, но и да убедят националното и международното жури в социалния ефект от дейността си.

За да подкрепи и насърчи глобалната инициатива у нас, генералният спонсор заедно с креативните предприемачи от студио “Функция” създадоха специално “Бюро за 1 милион долара”. То беше отворено за всички, чиито идеи имаха нужда от насърчаване, коментари и съвети от професионални експерти. Бюрото и сега остава на разположение за ентусиастите, които търсят добра инициатива за своите добри идеи.

“Във фокуса на инициативата The Venture винаги е стоял модерният рицар – предприемачът, който не мисли само за пари, а за социалния ефект от дейността си. Търсеше се креативна идея с новаторски привкус, локално приложение и глобално значение”, каза водещият на церемонията Драгомир Симеонов.

Младите предприемачи от България не чакат промяната, а са готови да я започнат веднага - това е един от основните критерии на локалното жури за България, в което участваха Елица Панайотова – изпълнителен директор на "София тех парк”, Павел Езекиев – изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, Галя Прокопиева – изпълнителен директор на „Икономедия”, Манол Пейков – издател и собственик на издателска къща „Жанет 45”, Боян Бенев – млад предприемач и Мирослава Симова - управляващ директор на „Перно Рикар” за България и наблюдател в журито.

За да стигнат до полуфинала, подбраните идеи трябваше да покриват критериите на журито – да имат яснa цел, съвпадаща с ценностите на основния спонсор, тя да е подходяща за конкретния пазар, да е във финансовите възможности на инициативата, да няма юридически препятствия и да е в готовност за действие. Важно беше също да се разбере какви са стимулите, възможностите, екипът и осъществените проекти на кандидатите до момента.

Сред 127-те проекта е имало такива с много голяма социална значимост, но без очакван бизнес ефект и журито е трябвало да ги отхвърли.

“Имаше всякакви идеи – от услуги до интернет базирани проекти, апликации, пространства за споделена работа или коуъркинг спейс, - каза пред “Клуб Z Боян Бенев. - Равнището беше много високо. Бил съм в журито на много състезания, но най-ценното в това е, че се акцентира на бизнес с висока социална стойност.”

Пекарни за хляб и надежда

“С нашите пекарни Bread Houses Network работим от 5 години. Девизът е, че тайната на хляба е в споделянето му. Имаме две работещи фурни, които се самоиздържат по бизнес модела на организацията “Хлебни къщи България”, - каза пред “Клуб Z” авторът на проекта Надежда Савова-Григорова. - Създадохме компания, която се нарича “НадЕжко” със символ таралежа и послание всеки възрастен да се научи да не се ежи на другите. При месенето заедно на хляб това се получава.”

Надежда Савова-Григорова е доктор по културна антропология, завършила е университета "Принстън" в САЩ. Основател е на международната мрежа на Хлебните къщи, която създава и обединява общностни културни центрове в цял свят. Мисията на мрежата е да вдъхнови хора и общности да открият и развиват творческия си потенциал и да правят хляб заедно независимо от възрастта, професията, пола и етническия си произход. Надежда е и пътешественик с мисия на National Geographic за 2012-а година.

Освен че продават вкусен хляб, Хлебните къщи организират и незабравими преживявания за хора от най-различни възрасти и социален статус, бедни и богати, чужденци, бежанци. Те се събират, за да месят заедно хляб, като важното в случая са новите контакти и приятелства, емпатията, съпреживяването. Други се включват в театър, с рисуване с брашно, правене не кукли от тесто, тиймбилдинг, или “Бредбилдинг” и още много други инициативи.

Всяка седмица в “Хлебни къщи България” се организират безплатни събития, в които участват хора от институции – старчески домове, сираци, с увреждания, които иначе стоят затворени. Дава се работа на хора от уязвими групи.

“Надяваме се да разгърнем нашия модел като франчайзинг и ако спечелим финансирането, да изградим подобни хлебни къщи в други страни. Така ще дадем на света един уникален български модел за социален франчайзинг”, каза още победителката.

Да помагаш на хората в беда

Трите други проекта, класирани на полуфинала, са с не по-малка социална значимост.

Демир Тончев от “Артезис” е създал козметични покрития за протези, които помагат на хората, претърпели злополука, да не страдат от несъразмерното си тяло. Това са обвивки на протезите, които се изработват на 3D принтер от полиамид едно към едно по размера на здравия крак. Поставят се над тръбата на протезата и когато човек е с панталон, не личи, че е с ампутиран крак и се чувства по-пълноценен.

Една идея не достигна на екипа на “Артезис” с козметичните покрития за протези да наклони везните на журито в своя полза.

“Дизайнът на протезата е според вкуса на човека. Зависи как той се чувства и какво предпочита. Има по-спортни модели, такива с татуировки”, обясни пред “Клуб Z” създателят Демир Тончев.

Технологията 3D е все още скъпа и един такъв калъф струва около 1000-2000 лв. Затова екипът на Демир разработва идея за унифицирани модели серийно производство с размери, както при обувките. Надяват си до 6-8 месеца да направят тези протези на цена от 300 до 350 лв., която да се покрива от здравната каса.

Small foot e проектът на Евгени Недялков, които чрез надуваеми обувки за сняг ще улесни предвижването в планински условия. Своята ефективност те доказват при преходите и спасителните операции през зимния сезон.

Безпилотните летателни апарати за доставки доведоха Свилен Рангелов до полуфинала с проекта Dronamics. Те намаляват цената на доставките на лекарства, храна и други необходими продукти в труднодостъпни райони.

Безпилотните самолети за доставка на продукти и услуги Dronamics на Свилен Рангелов ще облекчат живота на хората от недостъпни за друг транспорт райони.

“Искаме да е възможно да се намали цената на доставките в целия свят, особено в най-трудно достъпните места. Всичките пари на света няма да стигнат например на Африка да си постои пътищата, които са й нужни. Така че за нас бъдещето е в безпилотните технологии и се надяваме с нашия проект да постигнем това намаляване на цените в световен мащаб”, каза Свилен Рангелов.

На нашия финалист му предстои да измине още дълъг път. Надежда Григорова ще бъде подготвена за своето участие от експерти в социалното предприемачество.

Тя ще представи идеята си пред международното жури в Силициевата долина, което ще има последната дума при разпределянето на 750 хиляди долара от общия фонд за финансиране. Останалите 250 хиляди долара зависят от гласовете, получени за всеки индивидуален проект.

Всеки желаещ ще може да гласува за своя фаворит посредством crowdfunding платформата IndieGogo.