Изземване не само на международния паспорт, а и на личната карта на "рискови" подсъдими, моментално вкарване в затвора при присъда от апелативен съд, подслушване на съдии, прокурори и следователи само с разрешение на шеф на Върховния касационен съд и по искане на главния прокурор.  

Това са част от мерките за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, които днес обвинтел № 1 Сотир Цацаров представи на министър-председателя Бойко Борисов. Проектът ще бъде представен на среща на главния прокурор и с председателя на Народното събрание Цецка Цачева, ще бъде изпратен на председателите на всички парламентарни групи.

Още на 28 януари - след Евродоклада, ръководството на прокуратурата оповести своята позиция и посочи, че в кратък срок ще бъде представен публично експертен проект за най-належащи минимални изменения в НПК. Не е тайна, че прекалено фрагментираният ни Наказателно-процесуален кодекс често работи в полза на разследваните, подсъдимите и осъдените, защото е пълен с "вратички".

В мотивите към предложенията за промени се изтъква, че досега при вземането на мярка за неотклонение или заменянето ѝ с по-тежка съдът бе длъжен да се съобразява само с процесуалното поведение на подсъдимия и евентуално нарушаване на задълженията му (Братя Галеви, Брендо и пр. бяха "най-добросъвестните" подсъдими, които имаха безупречно поведение, б.р.). Това ограничаваше действията на съда (включително и след постановена осъдителна присъда), дори да е констатирана реална опасност лицето да се укрие. Предлага се...

"... съдът да бъде снабден изрично с правомощия да взема и изменя в по-тежка мярката за неотклонение, когато постановява осъдителна присъда с наказание лишаване от свобода."

В предложенията на прокуратурата се констатира явната истина, че най-леката мярка за неотклонение „подписка“ се възприема като едно пожелание към обвиняемия или подсъдимия да се съобразява с ограничения, за чието спазване никой не следи.

Затова се предлага въззивният съд (например в случая с Брендо - Софийският апелативен) да може да променя мярката за неотклонение в момента на произнасането на присъдата си, когато ще се чака трета инстанция. За двуинстанционните производства пък се предлага втората инстанция да има ...

"възможност за незабавно привеждане в изпълнение на влезлия в сила съдебен акт."

Т.е. - чуваш си присъдата и моментално поемаш към затвора.

Друга мярка е да се принуди подсъдимият да участва в производството на втора инстанция - сега това не е задължително и например Цветан Цветанов не се явява на някои от делата си пред САС.

Цяла миниреволюция може да се нарече предложението за промени в няколко закона (включително и в този за българските лични документи) заради неработещата и архаична забрана за напускане на страната. Предлага се на лицата с такава процесуална принуда да бъде отнеман не само международният паспорт, а и личната карта, като им бъдат издадени заместващи документи, докато им трае забраната.

За по-качествено дасъдебно производство екипът на Сотир Цацаров предлага да се повиши използването на ресурса на следователите. Една от идеите е те да разследват и тежки умишлени престъпления срещу личността, извършени от непълнолетни.

Нормативно трябва да се реши и конкуренцията на подсъдност (т.нар. знакови дела) между Софийския градски съд (СГС) и създадените специално за целта институции като Специализирания наказателен съд.

Предлага се актове, с които съдът прекратява съдебното производство и връща делото на прокурор, да подлежат на обжалване и протестиране. 

Интересни са идеите, които прокуратурата дава за неща, пряко свързани с нейната работа. Например по отношение на независимостта на конкретния обвинител се предлага, когато горестоящ прокурор издава указания към подчинен, писмено да ги мотивира, както и да има възможност за тяхната служебна проверка.

"Уреждането на възможност за последващ съдебен контрол върху проведено при условията на неотложност задържане и изземване на кореспонденция", гласи една точка от предложенията.

Тук е интересно да се даде пример с нахлуването в домовете и задържането на мнимите убийци на Делян Пеевски през миналото лято. Гафът бе грандиозен, прокуратурата се извини, но именно тези действия бяха последвани от краха на КТБ. Тогава се оказа, че някой е започнал разследването именно "при условия на неотложност", а после държавното обвинение и МВР дълго се замеряха с упреци кой всъщност е подписал нареждането за операцията. До днес никой не си е признал...

Депутатите и общинските съветници да могат да бъдат призовавани по месторабота, гласи друго от предложенията. Тук също може да се направи аналогия с казуса, при който Делян Пеевски не получаваше призовка по един от процесите, защото месеци наред не можеха да го открият къде живее.

Специално внимание се обръща на "оптимизирането на процесуалните правила", когато се касае за използване на СРС.

"... Компетентен да  разреши използването на специални разузнавателни средства е съдът, на който делото е подсъдно", гласи друго от предложенията.

То уе интересно с това, че в момента често се случва по знакови дела, водени да кажем в София, да се появи СРС, разрешено от Пловдив или обратното.

Също така се предлага и военен съд да има право да разрешава подслушване и следене, "независимо от качеството на лицето, спрямо което се прилага способът.  

С мотива за "повече гаранции за прецизно и обосновано прилагане" на СРС спрямо съдии, прокурори и следователи, се залага на "нов подход, който цели да доведе до концентриране на правомощията за внасяне на искане и даване на разрешение на най-високите нива в съдебната система".

Предлага се само председателят на Върховния касационен съд или упълномощен от него заместник да може вече да издава разрешения за подслушване на съдии, прокурори и следователи. Самото искане за СРС-то ще може да идва единствено от главния прокурор или от оправомощен от него заместник. Според сегашния чл. 174 на НПК такива разрешения можеха да разписват шефовете на окръжни или апелативни съдилища, плюс заместниците им.