Случвало ли ви се е да се колебаете дали да оставите бакшиш на сервитьорите в някое заведение и каква трябва да е сумата? А случвало ли ви се е да ви притиснат "да изразите своята благодарност за доброто обслужване"?

Оказва се, че това е ежедневие за много от посетителите на заведения в САЩ. Там на много места заедно със сметката е много вероятно да ви представят таблет, на чийто екран е изписано:

"Ще оставите ли бакшиш?". И, за да е ясно, че отказът ви няма да бъде толериран, може да следва по-настойчиво послание, като: "Колко ще дадете - 10 процента, 15 процента, 20 процента...?".

"Навсякъде е сложно. Дали сте в кафене, във фризьорски салон или в такси... не е ясно дали и колко бакшиш трябва да оставите. Често не зная как да постъпя", посочва пред Си Ен Ен нюйоркчанката Карли Калън, разказва БТА. Тя споделя, че се чувства притисната, когато директно я питат дали ще го направи и от неудобство почти винаги го прави. Но тази практика на натиск не допада на клиентите на заведения в САЩ.  

Проучване, проведено наскоро от американските университети "Темпъл" и "Пърдю", показва, че участниците в изследването, на които е представен таблет с подкана да оставят бакшиш, изпитват "много по-отрицателни емоции, свързани с плащането на сметката", в сравнение с тези, на които не е предложена подобна "възможност". 

Разбира се, отдавна съществува практиката клиентите на  ресторанти, барове и кафенета да оставят бакшиш на сервитьорите или барманите, но когато са подложени на някаква форма на натиск да го направят, хората започват да чувстват "неудобство, раздразнение и дори гняв", посочват психолози. 

Да им оставим ли бакшиш или те сами ще си го вземат?

На този фон много американци, които посещават една от най-популярните туристически дестинации в света - Италия, живо се интересуват как стои въпросът с бакшишите в италианските заведения. Отговарят им редовни посетители, според които по принцип не сте длъжни да плащате повече от посоченото в сметката ви, но понякога може да оставите на сервитьорите "малка сума над стойността на сметката ви, с което изразявате вашата благодарност за доброто обслужване".

Ако сте изключително доволни от отношението към вас от страна на персонала в някой ресторант в Италия, то тогава може да добавите и по-голяма "сума за благодарност", която обаче не се очаква да надхвърля между 10 и 15 процента от стойността на сметката. Любопитна подробност е, че в италианските барове не е прието и не се очаква да оставите бакшиш на бармана, посочва изданието afar.com. 

На този фон редица медии тиражираха новини за негативните преживявания на посетители на заведения в Италия поради неочакваните "такси", включени в сметката им. 

Двойка италианци били неприятно изненадани, когато в пицария поискали още една лъжичка, за да си разделят десерта, който си поръчали. Когато накрая им връчили сметката, в нея била включена такса от 1,5 евро за "използването на допълнителна лъжичка". Случката се разиграла край град Алба в италианската област Пиемонт, отбелязва британския в. "Телеграф".

Семейство, което посетило друг ресторант в Италия, било таксувано 2 евро за ... "празна чиния". Хората помолили сервитьорите да им донесат една чинийка, в която пресипали част от порцията си спагети, за да ги опита дъщеря им. 

В началото на 2018 г. ресторант във Венеция предизвика възмущение, след като японски студенти обявиха, че в заведението им е била връчена сметка от над 1100 евро за четири пържоли, порция пържена риба и бутилка минерална вода, припомня Би Би Си. 

Скандал заради бакшиш от "само" 500 евро

Случаят във Венеция обаче бледнее пред сцената, разиграла се през това лято край ресторант във френския курортен град Сен Тропе на брега на Средиземно море. Според съобщенията, цитирани от регионалното издание "Нис Матен", сервитьор последвал клиент на заведението, когато той си тръгнал и го догонил на паркинга на ресторанта. Там му вдигнал скандал, че е оставил бакшиш в размер на ... "само 500 евро". Клиентът - "много богат италианец", трябвало да остави поне още 500 евро, според сервитьора.

Французин, който придружавал италианския турист, споделя:

"Той смяташе, че е доста щедър, когато им остави 500 евро. Вместо това обаче те му се скараха".

Възмутен, италианецът споделил на своя приятел, че "кракът му повече няма да стъпи в Сен Тропе". 

На фона на този инцидент все повече туристи, които посещават френския курорт, изразяват своето възмущение от отношението на персонала в някои от местните заведения, посочва британското издание "Дейли мейл".

Някои ресторанти в в Сен Тропе са обявили изискване, според което всеки клиент трябва да гарантира, че ще направи "значителна сметка", за да бъде допуснат в заведението. 

"Наскоро вечеряхме в ресторант, който сме посещавали и преди. Последният път обаче ни казаха, че всеки от нас трябва да направи поръчка за най-малко 1500 евро на човек", разказва пред "Нис Матен" редовен посетител на заведенията в района. Той е споделил, че след посещението на този ресторант, едва ли ще се върне отново в Сен Тропе. 

Оказва се, че в някои заведения в района на френската Ривиера "информирали" клиентите, че от тях "се очаква" да похарчат по най-малко 10 000 евро на човек. 

В ресторант в курортното селище Раматюел, южно от Сен Тропе, заявили на група посетители, че трябва направят сметка в размер на най-малко 100 000 евро, за да ги настанят на някоя от масите в заведението. Освен това персоналът правел "проучване" на клиентите. Ако се окажело, че те не са оставили щедър бакшиш при предишно свое посещение в ресторанта, то им отказвали нова резервация на маса, съобщава италианският вестник "Република".