Служебните правителства работят безупречно за разлика от редовните? Това е мит.

Това заяви премиерът Николай Денков при представянето на теми от управленската програма на правителството.

Той обясни, че във всяко правителство има министри, които работят добре, и други, които не работят добре. Като пример за добре работещ министър в последното служебно правителство той даде правосъдния министър Крум Зарков. Положителен пример била и работата по изграждането на национална детска болница.

Денков изброи няколко теми, по които той и неговият кабинет трябва да "гасят пожари" в някои министерства от първия ден на този кабинет. Сред тях са бюджетът, ремонтът на пътищата, строежът на магистралите, тол таксите, ВиК проектите, инхаус възлаганията и др. Според него по тези теми не е направено нищо от служебното правителство на Гълъб Донев.

"Приехме детайлна програма, управленска програма, която поставя ясно нашите цели и дейностите, с които да ги постигнем. За съжаление, при подготовката на програмата, се сблъскахме с редица проблеми, които са унаследени от предишното правителство.

Налага се от първия ден да гасим пожари в повечето от министерствата. Обикновено едно редовно правителство има 100 дни, за да може да започне успешно своята работа. Ние ги нямахме, защото още от първия ден беше поискана нашата оставка от една от парламентарно представените сили. Затова трябваше да стартираме максимално бързо работата във всички сектори и резултатите от тази работа вече са видими. Ще стават още по-видими следващите седмици и месеци", каза Денков.

Той даде и примери за несвършена от служебното правителство работа.

Служебният кабинет е нарушил Закона за бюджета като не е представил през ноември миналата година предложение за редовен бюджет. След което е представил бюджет с дефицит 6.4%, който се оказал раздут.

Сериозно забавяне имало и по Плана за възстановяване и устойчивост. Това е довело до риск средствата по ПВУ да не бъдат получени през 2023 г.

По отношение на медицинските хеликоптери служебното правителство е закрило търговското дружество и е прехвърлило дейността към Държавния авиационен оператор, който няма право да извършва тази дейност. Сега процесът трябва отново да се рестартира. Трябва отново да се създава търговско дружество, което да поеме дейността. Служебното правителство е сбъркало и къде да прави оперативните площадки, където трябва да престояват хеликоптерите.

Според Денков за Пловдивския панаир служебното правителство не е направило нищо, за да спре неговото унищожаване. В момента се търсят възможности да не бъде осъществено прехвърлянето на Панаира или, ако това не може да бъде направено, да се запази дейността му.

Като други проблеми премиерът посочи Държавната консолидационна компания, изчезналите над 600 млн. лв, ПАВЕЦ "Чаира".

В регионалното министерство за три дни - между 5-7 юни АПИ оценява и входира над 30 000 страници, подадени заявки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа за 4 млрд. лв за следващите 4 години. Министърът е направил проверка и е установил, че част от условията при заданията са незаконосъобразни и това му е дало основания да прекрати поръчката. Сега ще има обжалвания и ще бъде поставено под риск изпълнението на тези дейности.

Толтаксите на превозвачите са отложени от служебното правителство за половин година. Проблеми има и във ВиК проектите по ОП "Околна среда", инхаус възлаганията по АМ "Хемус", висящите поръчки в АПИ, отворени оферти за 600-700 млн. лв. за основни ремонти по Републиканската мрежа, по които не са предприети никакви действия. Нищо не е направено и по магистрала "Струма".

В Министерството на енергетиката още в края на миналата година се е появила информация в медиите, че вече са загубени 200 млн. лв заради неподадени териториални планове за регионите Стара Загора, Кюстендил и Перник. Денков каза, че България е в риск да загуби 1,6 млрд. лв, ако до края на годината тези териториални планове не бъдат приети. Нищо не е направено от служебното правителство, каза Денков.

Проблем има и с договора с БОТАШ.

"Под прикритието на търговската тайна се оказа, че има сключен договор с много неизгодни и неравнопоставени клаузи за България по отношение на газопреносните системи между България и Турция. Турската фирма получава достъп до българския и европейски пазар, без обратното да е вярно. Нямаме достъп до турския пазар. Служебното правителство, задавайки дългосрочен договор за 13 години, задължава държавата за стотици милиарди лева годишно, дори и България да не внася заложените количества газ", посочи още Денков.