Ръководството на БДЖ сериозно се оплете в обяснененията си по въпроса какви са кражбите на гориво в компанията и кой ги е покровителствал.

От жп превозвача споделиха наблюденията си, че преразходът на гориво е нарастнал необяснимо през 2013 г. и през 2014 година, като само за миналата година преразходът възлизал на 650 000 литра или на 1,74 милиона лева. 

Общо 100 железничари били заловени да точат нафта от дизеловите локомотиви през двете години. През 2013 г. имало 65 такива случая, а през 2014 година - 35. Тези служители обаче получили само мъмрене от ръководството, а никой от тях не е бил освободен от работа.

И сега вероятно продължават да крадат, заяви Любомир Илиев, управител на "БДЖ-Товарни превози".

На журналистически въпрос на каква длъжност е бил най-високопоставеният служител, замесен в кражбите, той отговори, че "става дума за ниво изпълнителен директор и зам. изпълнителен директор". Тези длъжности по време на управлението на правителството на Пламен Орешарски се заемаха от Християн Кръстев и Чавдар Трендафилов. След въпрос дали за тях двамата става дума, шефът на борда на директорите на БДЖ Холдинг Велик Занчев, предусещайки евентуално дело за клевета, взе думата и отрече казаното от управителя на "БДЖ-Товарни превози".

Абсурдно е да се говори за преки доказателства срещу тях. Нормално е ръководството на холдинга да съгласува доставките на гориво с "Лукойл". Няма доказателства, че някой от бившето ръководство е замесен, подчерта Занчев.

А управителят на БДЖ-Товарни превози обясни, че всъщност е имал предвид факта, че няма как те да не са забелязали несъответствията в разходните норми.

След като скастри подчинения си по въпроса за кражбите, Занчев реши да обясни какви велики дела са били свършени в БДЖ по време на първото управление на ГЕРБ.

Когато новото ръководство дойде в железниците през 2009 г. разходът на гориво бе 30 цистерни на месец. До 2012 г. го намалихме на 16 цистерни месечно, каза Занчев, пропускайки удобно факта, че през този период от време работата на "БДЖ-Товарни превози" се срина до незапомнено ниски обеми на превози и че в "БДЖ-Пътнически превози" бяха съкратени над 200 влака. Именно заради това железничарите организираха първата национална стачка в компанията за последните 100 години.

В крайна сметка от БДЖ се заканиха оттук-нататък да са безкомпромисни към кражбите на гориво. Създава се специално звено, което ще има три-четири екипа от по трима души, които ще обикалят районите, в които от локомотивите се точи нафта. От компанията се заканват всеки заловен с туби гориво да бъде незабавно уволняван. Освен това ще бъдат ремонтирани GPS-системите на дизеловите локомотиви. Такива са монтирани на 53 превозни средства, но повечето са повредени. Работят само 16, а показанията им не се следят от никого. Оказало се още и че камерите, които трябва да наблюдават местата за зареждане с гориво също са неизправни. Те също щели да бъдат подновени. Освен това е проверен разходът на гориво на локомотивите и разходните норми са намалени. От 1 март те ще бъдат орязани с още 10%. Ще се следи по-внимателно и времето за извънреден труд.

Очакванията на БДЖ са всички тези мерки да донесат икономии от порядъка на 1 милион лева през тази година. Първите резултати от затягането на реда можели да се очакват още през април, твърдят от ръководството на жп превозвача.