След като станаха ясни данните за продажбите на всички водещи производители на автомобили за 2014 година експертите в бранша са изненадващо единни в прогнозите си: тази година ще има нов глобален лидер и това ще е германската "Фолксваген".

Колкото и да са популярни и почитани у нас колите с надпис VW (особено в западна посока от София), то статистиката показва, че никога досега тази марка не е била световен лидер.

Какво показват данните за миналата година. Японците от "Тойота" са продали 10,23 млн. автомобила и това е било достатъчно компанията да запази първото си място в автомобилния бранш.

Скромната "народна кола" (името "Фолксваген" означава на немски точно това) обаче не е с никак скромен резултат. За миналата година продажбите й са достигнали 10,14 млн. автомобила. По-назад - на третата позиция е американският гигант "Дженерал мотърс", който е успял да изтъргува 9,92 млн. автомобила през 2014 г.

Откъде идват очакванията за размествания в призовата тройка? Самата "Тойота" обяви, че прогнозира лек спад на продажбите, докато немската машина набира скорост в много от развиващите се икономики по света.

"Дженерал мотърс" бе дългогодишен лидер в продажбите на коли до 2008 г. След това японците наложиха превъзходство и избутаха американските "Шевролет", "Кадилак", "Буик" и останалите от групата.

"Фолксваген" отдавна бе дал заявка за първото място в света, но плановете на компанията бяха това да стане през 2018 година. Явно ще го постигнат предсрочно.

Германската марка е свързана с историята на Третия райх. Началото е зададено лично от Адолф Хитлер, който през далечната 1933 година възлага на основателя на "Фолксваген" Фердинанд Порше да направи кола, която да побира 5 души, да вдига 100 километра в час, да харчи 10 литра на 100 километра и отгоре на всичко да струва по-малко от 1000 тогавашни марки. Идеята тогава е била колата да е за всеки германец. Днес амбициите обаче вече са далеч над мащабите на Федералната република.