Г-н Михалев, през миналата седмица президентът Румен Радев заяви, че България няма да участва в общата поръчка за доставка на снаряди, а също така и че докато управлява назначеното от него служебно правителство, страната ни няма да изпраща тежко въоръжение на Украйна (изтребители, зенитно-ракетни комплекси, танкове и бронетранспортьори). Това е пореден случай, в който президентът се поставя над решението на Народното събрание за предоставяне на военно-техническа помощ на Украйна. Какъв е вашият коментар?

Трябва да призная, че като гражданин това негово поведение събужда в мен огромна вълна на възмущение, защото това е изказване на президент на държава член на ЕС и НАТО, който е лишен от всякаква емпатия към огромните жертви, които дава Украйна в тази брутална война, която престъпният режим на Кремъл води срещу нея. Но като политик виждам няколко неща. Първото е, че президентът се е превърнал в активен агент на руско влияние у нас и с подобни изказвания се опитва да повлияе на тези избори в обратна посока, защото вече на няколко предсрочни вота се видя, че българските избиратели, в огромната си част, гласуват предимно за партии с ясна евроатлантическа принадлежност. Започва да звучи като говорител на "Възраждане", подкрепяйки техните кремълски опорки директно или индиректно.

На второ място, самото му поведение на публично неглижиране и незачитане на решенията на българския парламент е директна атака срещу конституционния ни модел и умишлено разклащане на доверието в институциите и смисъла на тяхното съществуване. Това не е поведение на обединител на нацията ни, каквато би трябвало да е ролята на един президент, а тъкмо обратното - все повече наподобява чужд агент, заплашващ националната ни сигурност.

Ген. Атанас Атанасов първи заговори за стартиране на обсъждания около възможността да бъде инициирана процедура по импийчмънт на президента. Доколко реалистичен е подобен сценарий и какви действия ще предприемете в тази посока?

В продължение на изложеното от мен в отговор на предния ви въпрос, най-логичната политическа реакция от наша страна трябва да бъде предложеното от ген. Атанасов. Предварително трябва да уточня, че неговото предложение започва със създаването на специална парламентарна комисия, която да разследва и изясни всички факти и обстоятелства около тези изказвания на Радев и последвалите действия от страна на подчинения му служебен кабинет. Защото той може да е правил тези изказвания с цел вътрешно-политическа употреба и повлияване на нагласите на избирателите на тези избори, но чисто технически да не е имало нарушаване на решението на Народното събрание. Казвам това, защото бях член на външната комисия в предния парламент и знам точно какво оръжие и боеприпаси е гласувано да бъде изпратено в решението. Самият списък беше секретен и нямам право по закон да говоря какво конкретно влиза в него, но нещата, които изброява Радев, че докато управлява този служебен кабинет няма да позволи да дадем, всъщност не фигурираха в него.

Не за първи път той или подчинените му използват заблуда с цел манипулиране на обществото. Ще припомня, че разкрих публично, че служебният министър на отбраната по времето на предишния парламент излъга в национален ефир, че решението на парламента включва само леко стрелково оръжие и патрони за него. Всъщност изобщо нямаше включени в него такива неща. Затова смятам, че трябва добре да се изясни дали наистина президентът е надскочил конституционните си правомощия и е нарушил конституцията, или просто е манипулирал обществото. В случай, че бъдат открити действителни нарушения, това не може да остане без последствие. И ще се стартира процедурата, без значение колко реалистично е извървяването ѝ докрай. Ще припомня, че Борисов вече се обяви против импийчмънта на президента, което е поредното доказателство за неговата псевдо евроатлантическа принадлежност.

A какво е отношението ви към идеята за премахването на служебните кабинети?

Както казва многоуважаваната от мен Екатерина Михайлова "Институтът на служебното правителство влиза в противоречие с целия замисъл за формата на държавно управление в България." За всички е видимо, че благодарение на това противоречие по време на избори и особено по време, когато има чести предсрочни избори, то превръща парламентарната ни република в президентска. И то в много по-радикална форма на президентска република в сравнение с тези държави, където това е конституционната форма на управление, защото у нас това президентско управление е абсолютно еднолично, без наличието на контрол от страна на парламента. Тази, уронваща устоите на демокрацията практика, трябва да бъде прекратена.

В 48-ото Народно събрание по ваша иницитива беше прието решение за осъждане на Гладомора като геноцид. Кое ще бъде първото нещо, което ще направите в новия парламент?

Да, особено горд съм, че по моя инициатива 48-ото Народно събрание прие решението за осъждане на Гладомора като геноцид. Само 20 минути след като парламентът прие решението, президентът Зеленски публикува в Туитър неговата благодарност и каза, че този жест на солидарност към народа на Украйна никога няма да бъде забравен. Първото нещо, което ще направя в новия парламент, е да внеса решение за обявяване на Русия за терористична държава, защото за войната на Путин има само едно определение и то е – държавен тероризъм.

Решенията на предишното Народно събрание, свързани с войната в Украйна, показаха стабилно мнозинство зад евроатлантическата позиция на България. Доколко това може да се превърне в основа за разговори за бъдещ кабинет след 2 април?

Очаквам такива тематични мнозинства да присъстват по важните теми и в следващия парламент, но не смятам, че това е достатъчно, за да бъде формирана широка управленска коалиция. Външно-политическите теми са изключително важни, но не могат да бъдат похлупак на дълбоките корупционни практики, прояли държавата ни в 12-те години управление на Борисов. Става въпрос за ендемична корупция, а тя няма как да бъде борена, заедно с нейните създатели. Засега те не дават ни най-малка индикация, че са преживели някакъв катарзис и са готови да приключат с тези зависимости. Точно обратното, бранят този модел и саботират всяка минимална възможност за реформирането на системите, които пазят съществуванието му.

Затова смятам, че е по-вероятно да има кабинет на малцинството с първия мандат. Ще разчитаме на подкрепата на тези депутати в следващия парламент, които не са закрепостени и въпреки партийната си принадлежност, разбират добре спешната необходимост от редовен кабинет и прекратяване на едноличната власт на Радев.

Кои са основните теми, които според вас стоят пред 49-тото НС?

За мен е ключово влизането в Шенген и еврозоната, както и модернизацията на българската армия. Това са три теми, които драстично ще намалят лостовете за влияние на 5-тата колона у нас.

Вече се вижда ефектът от прекратяването на доставките на руския газ. Колкото повече навлизаме от периферията към сърцевината на ЕС, толкова повече ще намалим зависимостта си от Русия и токсичния ѝ ефект върху българската политическа среда. Неведнъж съм казвал, че по Руски/Турски/ поток, който ни построи Борисов за 3 милиарда лева, не тече газ, а корупция. И то не каква да е корупция, а такава, която разяжда като киселина тъканта на българската демокрация. Разбира се към тези три теми, които изложих, ще добавя и правосъдната реформа, защото вярвам, че само тогава би имало кумулативен ефект, водещ към европейски начин на живот. Тези четири теми оформят здравата защитна черупка на проекта европейска България, но без темите култура, образование и здравеопазване в сърцевината му, ще бъде застрашена неговата устойчивост.  

Каква е прогнозата ви за деня на изборите? Какъв резултат очаквате?

Очаквам обединението "Продължаваме промяната" - "Демократична България" да бъде първа политическа сила и въпреки че няколко от основните социологически агенции казват, че тази преднина ще е в рамките на един-два процента, споделям мнението на Иван Костов, че ще бъде около 5%. Причината за тази моя преценка се базира на факта, че социологическите ни агенции дават своите прогнози на базата на изследвания, които правят на българска територия, но им е невъзможно да измерят нагласите на българите, които живеят и гласуват по целия свят. Ако прегледаме резултатите на предишните избори, дошли извън страната, става ясно, че гласовете за ПП и ДБ общо имат значителен превес пред ГЕРБ. Това неминуемо ще се отрази на финалната разлика в резултатите.

Защо е важно да отидем до урните на 2 април? 

В момента сме свидетели на последния отпор на миналото срещу бъдещето. Процесът обаче е необратим и само временно могат да забавят естествения път на развитие на обществото. Хартиената коалиция успя да наложи това забавяне като върна старите си похвати за изборни измами, но ако повече хора излязат да гласуват и то машинно, ще объркат сметките на този заговор срещу правото ни на свободни и честни избори.

*Стоян Михалев е кандидат за народен представител в 24 МИР - София на обединението "Продължаваме промяната"-"Демократична България", пети в листата, бюлетина номер 12.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!