Парламентът гласува решение за проект на инвестиционен разход за още 8 самолета F-16 за 2,6 млрд. лв.

Решението бе гласувано със 162 гласа "за", "против" - 49 и 11 въздържали се.

Решението бе подкрепено с гласовете на ГЕРБ-СДС, ДПС, "Демократична България", "Български възход" и част от депутатите на "Продължаваме Промяната". Общо 10 от тях се въздържаха, а един гласува "против". Без изненади, това е съпредседателят на ПП Асен Василев, който неведнъж е споделял тезата, че България не трябва да дава пари за "проекти на хартия". За последно мнението си Василев затвърди на пресконференцията на ПП веднага след вота - в отговор на въпрос на Клуб Z.

Против решението, очаквано, бяха и депутатите от "БСП за България" и "Възраждане".

В решението се предвижда да бъдат придобити още осем изтребителя, след като през 2019 г. страната ни сключи договор за малко над 2,2 млрд. лева със САЩ за първите осем.

Така общо 16-те самолета трябва да оформят една ескадрила за българските ВВС.

В проекта има предвидени и три проектодоговора - за самите самолети, за авиационни управляеми ракети и за многофункционална система за разпределяне на информацията. Предвидено е за разлика от първия договор изплащането да бъде разсрочено за 10 години - до 2032 г.

Министърът на отбраната Димитър Стоянов заяви, че осемте самолета, които вече сме платили, са крайно недостатъчни за носене на бойно дежурство. Министърът посочи още, че в първия договор няма заложено достатъчно въоръжение.

"В първия договор няма пълен боекомплект за всичките осем самолета, няма въоръжение "въздух-земя", няма високоточни оръжия. Затова има втори договор, в който се предвижда да се доставят и допълнителни резервни двигатели, радиолокационни станции, контейнери за целеуказване.

Ескадрилата F-16, ако вторите осем самолета пристигнат 2027 г., няма да придобие пълни оперативни бойни способности до края на 2029 - 2030 г.", посочи още Стоянов.

Министърът подчерта, че страната ни се нуждае от "транзитна платформа", с която да охранява въздушното си пространство, тъй като жизненият цикъл на самолетите МиГ-29 няма да достигне до 2029 г.

Румен Гечев от БСП се обяви срещу предлагания нов разход. Той изтъкна, че страната има нужда от средства за социални и икономически програми в тези тежки условия.

"Откъде-накъде българските данъкоплатци ще превеждаме пари на нередовен доставчик. В ЕС има други производители, които произвеждат самолети със същите качества и те вече летят", каза той.

Според Гечев самолетите са "хартиени", защото тепърва предстои да бъдат произведени, а Цончо Ганев от "Възраждане" добави, че България купува само чертежи.

Христо Гаджев от ГЕРБ подчерта, че ако парламентът не одобри този разход, България може да загуби възможността да придобие модерно въоръжение на сегашните цени и в сроковете, в които производителят предлага.

"Даваме възможност България да не пропусне възможността да придобие бойни самолети в най-силния съюз, в който членуваме, в срока, в който имаме валидна оферта от тях".

Това каза лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ.

Атанас Славов от "Демократична България" подчерта, че с активността си във въздушното пространство в близост до България Русия в момента изчерпва летателната способност на българската военна авиация. Той се обърна специално към "Възраждане", като им обясни, че армиите на НАТО за България не са "чужди", а съюзнически.

"Обсъждаме да имаме половин или цяла ескадрила", заяви лидерът на "Български възход" Стефан Янев.

И допълни, че неговата партия подкрепя модернизацията на Българската армия.