През 2023 година очакваните приходи от тол системата ще достигнат до максимум 820 млн. лв. Това обяви днес директорът на системата Георги Темелков по време на обсъждания във формата кръгла маса на плюсовете и минусите, които тол системата произведе в последните две години.

Макар тези числа да са доста по-високи от досега постигнатите резултати, то те остават все още прекалено ниски, за да изпълняват основната си функция - да финансират ремонти и изграждане на републиканската пътна мрежа. 

Днес Темелков потвърди, че решението на предходното правителство да се намалят цените на винетните такси с 10% остава в сила. В същото време остава и предвиденото увеличение на тол ставките с до 50%. Голямата цел на упражнението е да се достигне до 1,5 млрд. лв. приход, който според Световната банка ще може да финансира около 10% от нужните ремонти и строителство по пътната ни мрежа. Към момента успяваме да финансираме до максимум 4%. 

Остават и плановете за увеличаване на обхвата на тол системата, тъй като в момента тя покрива единствено магистрали и първокласни пътища. Основният проблем обаче засега не намира решение - а именно фактът, че леките автомобили продължават да плащат повече от транзитния тежък транспорт, който реално руши създадената инфраструктура. 

"България има едни от най-ниските такси в ЕС. Но същевременно, развивайки се като голям транспортен хъб и транзитна страна, особено в момента с увеличение на товаропотока, трябва да се мисли за компенсиране на нашите превозвачи за реално извършени превози. Но да се събира такса от хилядите чужди превозвачи, които преминават през страната", подчерта днес проф. Симеон Ананиев, председател на Клъстър "Зелен транспорт" пред БНР.