"За да има референдум и той да може да се случи, трябва въпросът да е зададен така, че той да е от компетенцията на обикновено Народно събрание. Със сигурност ще бъде формулиран така, че да доведе до Велико Народно събрание".

Такава увереност изрази зам.-председателят на "Има такъв народ" Тошко Йорданов в ефира на Нова тв в коментар за поредния референдум, иницииран от изпадащата от властта партия - този път на тема да стане ли България президентска (или полупрезидентска, по думите на юристкатана ИТН Ива Митева) република. "Новото 20" от ИТН бе анонсирано миналата седмица от лидера й Станислав Трифонов в няколкоминутно драматично видео под музикален съпровод.

Както Клуб Z писа, не само, че в конституцията е посочено, че само ВНС може да взима решения за промени във формата на държавното управление, но има и тълкувателно решение на Конституционния съд, а в него се посочва:  "Правомощието на Народното събрание да приема решение за произвеждане на национален референдум е пряко обвързано с останалите му конституционно уредени правомощия. В този смисъл въпросите, предмет на национален референдум, могат да бъдат само такива, чието решаване е от компетентност на Народното събрание. Очевидно е, че след като поначало националният референдум е с решаващ характер, той не би могъл да изпълни своето предназначение и вотът на гражданите да бъде зачетен, като произведе предвидения правен ефект, ако въпросът (или въпросите), предмет на референдума, се окажат в компетенциите на друга институция или дори на друга власт". Тоест, компетентността по този въпрос е само в ВНС.

"Когато зададете въпрос от компетенцията на НС и ако хората го подкрепят, то става задължително за НС. Тоест, ще бъде така направено, все пак при нас работят едни от най-добрите юристи, става задължително за прилагане от НС, ако е с необходимия брой гласове. На предишния референдум ни скриха 12 000 гласа. Така че въпросът ще бъде формулиран достатъчно прецизно, за да се стигне до ВНС, чиято цел ще е промяна на конституцията в посока президентска република. Ясна, чиста формулировка, която да не нарушава изискванията на закона, която хората, а не политиците искат.

Ако референдумът се произнесе и НС свика ВНС, то ще бъде с цел промяна на конституцията - преминаване от парламентарна република към президентска.Така че въобще не е подвеждащо исказването на г-н Трифонов", смятат обаче юристите на ИТН.

Пътят до референдума обаче е дълъг и започва с подписка на 400 000 души, които искат произвеждането му, както и до произнасяне от парламента, който не само може да редактира въпросите, ни и мотивирано да ги отхвърли. Ако все пак се стигне до допитване, предложението, предмет на референдума, е прието, ако в гласуването са участвали не по-малко от участвалите в последните избори за Народно събрание и ако с "да" са гласували повече от половината от участвалите в референдума избиратели. Когато в гласуването са участвали по-малко от участвалите в последните избори за Народно събрание, но повече от 20 на сто от гражданите с избирателни права, и ако с "да" са гласували повече от половината от участвалите в референдума, предложението, предмет на референдума, се внася в Народното събрание и се разглежда. Но няма задължителен за изпълнение характер.

Дали България ще последва американския тип, или френския, по-известен като полупрезидентска република, това е логично да се реши във Великото Народно събрание, смята още Тошко Йорданов. 

От къде изобщо дойде тази идея, бе попитан.  И отвърна: в момента имало колективна безотговорност - НС взимало колективни решения, МС взимало колективни решения, а в понякога и еднолични, криейки се зад НС или зад колективни решения, и нямало отговорност.

Ако говорим за ясна отговорност да си назначим цар, контрира водещата.

"Извинявайте, ама това, което казвате не е точно. В САЩ, Франция, които са демокрации, има ясна отговорност. А тук имаме желание на група партийни дейци да са вечни", отвърна замесъникът на Трифонов.

По думите му Бойко Борисов нямало да ни управлява 10 години, ако сме били президидентска република, защото имало първо един негов президент (Росен Плевнелиев), после един, който не е негов (Румен Радев). Йорданов обаче пропусна да отбележи, че Борисов и Радев говороят еднотипно и в пълен синхрон от повече от половин година насам.

Йорданов бе попитан и за коментарите за концентрация на власт, която може да доведе включително до диктатура.

"Недемократични ли са САЩ, Франция? А ГЕРБ? Нямаше ли практическа диктатура? Законите пак се коват в парламента. Представителността се запазва в парламента", отвърна той.

Заместникът на Трифонов сподели и какво смята за преференциалния вот - в контекста на въпросите около искания и нереализиран от ИТН изцяло мажоритарен вот. "Нямаше много ентусиазъм и във вашите редици", посочи водещата, визирайки факта, че избирателите на партията на Трифонов, която иначе би трябвало да е за избор на личности, не ползва преференцията.

"И сега няма много ентусиазъм, защото може да ви се струва, че преференцията е мажоритарен избор, но не е. Преференцията е изключително удобен начин да продавате депутатски места. Ако седнете да видите тези, които са влезли с преференции, ще видите, че това са нелогични преференции. В повечето случаи това е търг, абсолютен търг", сподели мнение за мажоритарния елемент в изборите ни Йорданов.