Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Този месец мобилният оператор Yettel България (до март 2022 г. познат като Теленор България) затвърди качеството на мобилната си мрежа, след като получи за пети пореден път най-високото отличие от независимата компания за сравнителен анализ umlaut. Петият сертификат покрива всички мрежови технологии, включително 5G, което допълнително утвърждава силната позиция на Yettel на пазара. За високото признание и за това какво стои зад думите „най-добрата мрежа“ разговаряме със Спас Велинов, главен директор „Технологии“ в Yettel.

- Г-н Велинов, Yettel е единственият телеком в България с пет сертификата Best in Test.  Какво означава това за Вас?

Изключително съм горд с петия ни пореден сертификат Best in Test, който получихме от международната независима организация за сравнителен анализ umlaut, определян като златния стандарт за качество на мрежата. С общ резултат от 927 точки нашата мобилна мрежа се класира най-високо в България за пети пореден път и се нарежда сред първите 25% топ мобилни мрежи, тествани и сертифицирани от umlaut в световен мащаб през 2021-2022 г.

Този пети Best in Test сертификат е изключително важен и поради факта, че вече включва и услуги, предоставяни чрез нашата бързо развиваща се 5G мрежа, която днес покрива над 165 населени места в страната.  След старта й през юни 2021 г. много неща се промениха - имаме нов бранд, лого и визуална идентичност, стартирахме нови услуги като фиксирана безжична връзка и открихме нови възможности с плановете за неограничен пренос на данни, които са едни от най-търсените от клиентите ни.

 Спас Велинов, главен директор „Технологии" на Yettel България и Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на Yettel България.

Тази награда е най-висшият атестат за екипната работа и отличното сътрудничество с колегите от CETIN и е доказателство за висотите, които можем да достигнем, когато сме обединени в мисията си да бъдем лидери в телекомуникациите в България.

За нас наградите са като ръководство, за да следим представянето си. Ключът тук е в последователността и в това да сме сигурни, че ще останем на върха, защото очакванията на потребителите стават все по-строги с всяка изминала година и пред нас винаги стои предизвикателството постоянно да водим пред конкуренцията.

- Какво всъщност стои зад думите „най-добрата мрежа“?

Когато става въпрос за свързаност, е важно не само да сме най-добрите в един конкретен момент, а да предоставяме качествена връзка и забележително изживяване на клиентите в нашата мрежа постоянно. 

И тук важни са фактите, че това не са само думи. 

Независими компании като umlaut правят именно това – измерват, проверяват, тестват и доказват предимствата на дадена мрежа. Спрямо сертификацията от umlaut това означава, че на база измервания на обективни и стандартизирани параметри, които се обединяват като качествени индикатори, се сравняват операторите, предоставящи мобилна свързаност.

- Как практически става измерването, каква е методологията? 

Сравнителното измерване се извършва от umlaut по собствена методология, която е изградена върху качествени индикатори, от гледна точка на потребителя – осигуряваш ли максимално висока скорост навсякъде, в какъв процент от времето можеш да осигуриш ултра HD стрийминг или HD стрийминг например, или нормален броудбанд. Методологията включва и измерване на качеството на звука, а третият параметър е времезакъснението -  особено важен показател във все повече услуги, когато се използват за гейминг и индустриални приложения, навлизащи с новите технологии.

Част от нея е и т.нар. непланирано и неконтролирано от операторите измерване сред абонатите в техния ежедневен бит. То всъщност се извършва от самите потребители и е абсолютно анонимно. При този тип измерване реални потребители, които може да се движат из цялата страна, правейки ежедневните си неща, пасивно събират информация доколко е качествена мрежата. Параметрите, които се следят, отново са: глас, данни и времезакъснение.  

Методологията на umlаut cе базира на по-задълбочени изследвания на качествените за сметка на количествените показатели. Тя използва данни от потребителското изживяване на потребителите като допълнение към традиционните методи на сравнителен анализ, базиран на crowdsourcing.

Тези измервания се правят непрекъснато. Резултатът от 927 точки от максимум 1000 всъщност се базира на много голяма статистическа извадка в ежедневието.

За последния си обширен анализ в България umlaut тества и измери 68,6 млн. проби сред 34,5 хил. уникални абонати в продължение на почти 6 месеца, от септември 2021 г. до март 2022 г. По време на всички тестове непрекъснато са измервани качеството на разговорите, времето за установяване на разговор, качеството на видеопотока и колко бързо се зареждат уебстраници и могат да се изтеглят или изпращат файлове. В своята съвкупност тези измервания създават добра картина на реалността и са представителни за преживяването на клиентите в различните мобилни мрежи.

- Как се постига този висок резултат?

Ние залагаме на два подхода. Единият е свързан с разбиране на преките нужди на потребителя. Например при увеличено строителство в дадена зона и съответно нарастване на трафика може да възникнат затруднения. Затова трябва проактивно, динамично да приоритизираме инвестициите, така че да развиваме мрежата спрямо промените в нуждите на клиентите. Тогава се постига ефективност на инвестицията и поддържане на висок резултат. Това е от гледна точка на планиране.  

Другият аспект е от гледна точка на оптимизацията, съобразена с услугите, устройствата, приложенията и поведението на потребителите. Например все още имаме потребители, които не са си подменили телефоните с такива, които поддържат технологията VoLTE (Voice over LTE) и за тях трябва да осигурим същото високо качество на гласовите услуги, както за тези със съвместими устройства. Същевременно имаме доста широко разпространение на VоLTE, мобилни данни, 5G; имаме услуга „Интернет за дома“, която е   фиксирана свързаност през 5G и което ние много активно развиваме. Това са множество технологии и различен тип потребители, за които ние адаптираме мрежата по такъв начин, че да предоставяме максимален брой услуги през нея с максимално добро качество. 

Мрежата е като жив организъм, който постоянно трябва да бъде наблюдаван и има нужда от активна поддръжка. За да останеш № 1, имаш нужда от постоянна инвестиция в тези две направления – планиране и оптимизация. Best in Test сертификатът всъщност обединява тези два компонента и ги верифицира. Най-трудното е поддържането на такова ниво дълго време. За постигането на тези пет последователни награди надградихме процеса по планиране, изграждане и поддръжка на мрежата. Със сигурност има още неща, които трябва да подобрим, но продължаваме да търсим най-добрите решения за тях, съвместно с колегите от CETIN. 

- Какво бихте казали на хората в компанията, които всъщност стоят зад този сертификат?

За да постигнем това, което сме днес като компания, най-силният инструмент са именно хората и екипността, начинът, по който работим заедно, независимо дали говорим за планиране, поддръжка или оптимизация, търговия, бизнес.

Стремим се да бъдем по-добри всеки ден, докато обслужваме нашите клиенти. Тази награда е още едно доказателство за упоритата работа, която екипите ни полагат, за да гарантират, че предоставяме най-доброто изживяване на всички наши клиенти.

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.