Битката на воденото от Гроздан Караджов Министерство на регионалното развитие и благоустройството с останалата част от кабинета в оставка продължава да се развива дори в дните преди окончателно всички да сдадат своите постове. Новият изблик на драмата е в Агенция "Пътна инфраструктура". 

Според Министерския съвет Агенцията, която е под пряк контрол на Караджов, е прекратила едностранно всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Те бяха обявени още през април като целта бе да се прекратят старите, които са подозирани в порочни практики, корупция и уреждане на избрани компании. Кабинетът - с изключение на Караджов - твърди, че АПИ прекратява новите поръчки с обяснение за "пропуски в документацията".

"На практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на пътищата за предстоящия зимен сезон", казват още от МС.

Така излиза, че за да има все пак поддръжка на пътищата, тя ще трябва да се прави с компаниите, които и сега изпълняват тези дейности - по настоящите договори. 

"Пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, които биха представлявали единствената възможност да се осигури взаимно текущо поддържане. Самите договори, както вече споменах, страдат от редица пороци, установени от две междуведомствени работни групи и те са предмет на проверка, както от Дирекция за национален строителен контрол, така и от Агенцията за държавна финансова инспекция. Действията и бездействията на Агенция "Пътна инфраструктура" на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътната инфраструктура", казаха вчера от Министерството на финансите на специален брифинг. 

Стигна се дотам, че премиерът Кирил Петков поиска Гроздан Караджов незабавно да уволни шефа на АПИ.

"Единствената функция на институциите е да работят в полза на хората.

Действията на МРРБ и агенция "Пътна инфраструктура" от тази седмица са показателни, че на България е нужно ново антикорупционно мнозинство, което да пресече завинаги порочните модели на предишната власт и да върне институциите на гражданите.

За пореден път сламени чиновници и брокери влязоха в акция за опазване на държавната хранилка за строителните фирми, близки до ГЕРБ и кръговете около тях. Същите, взели стотици милиони на тъмно за работа по пътищата, с договори, по които текат проверки заради порочни строителни практики.
С прекратяването на новите, прозрачни обществени поръчки, АПИ възпрепятства пътната поддръжка в държавата в следващите 6-7 месеца и поставя в риск здравето и живота на гражданите. Това не трябва да се допуска
", написа в профила си във фейсбук Петков. 

Разбира се, малко след това дойде и контраатаката на Караджов. Той организира пресконференция, на която обяви, че не АПИ е отменила решенията за обществените поръчки, а Комисията за защита на конкуренцията. Това станало с шест различни, но последователни решения на регулатора, дошли в резултат на обжалване на самата конкурсна документация. Странното е, че според Караджов това означава, че МРРБ и АПИ толкова свирепо са защитили държавния интерес, че КЗК го сметнала за прекомерно и че така се нарушават правилата на конкуренцията. 

В същото време министърът в оставка обяви, че нямало защо да уволнява шефа на АПИ, но оставки трябвало да бъдат дадени в КЗК. 

"В края на април пуснахме поръчките за текущ ремонт и поддържане, които бяха обсъдени и с Кирил Петков, и с Асен Василев. До днес нямаме отговор, явно са харесали поръчките. Защо КЗК връща тези поръчки? Условията в поръчките са в полза на държавата и са рестриктивни са към изпълнителя. Ако трябва да се чувствам виновен за нещо, то е, че в това обсъждане съм се съгласил да запазя повече права за държавата, отколкото за изпълнителите", каза още Караджов. 

И посочи условие, което е посочено като неконкурентно - когато се установи работа за изпълнена, минава през три етапа на контрол, това забавя с няколко месеца плащанията към тези фирми.

"Седем процедури бяха пуснати едновременно, аналогични, получихме шест отказа един след друг. С цел да спестим време се отказахме от тези условия. Пристъпихме към подготовка на нова документация. Това беше правилното решение и за къс срок".

Накрая стана ясно, че според Караджов Министерството на финансите се намесило в документацията и това я опорочило. 

И така - случайно или не - постави началото на нов кръг обяснения, този път - от МФ. В нарочно писмо до медиите от там дават отговори на две от поставените от министъра на "Има такъв народ" тези. 

Първо - по темата за намесата на МФ в съдържанието на документите, от ведомството на Асен Василев казват следното: 

"Провеждането на държавната политика в областта на строителството, ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа е отговорност и задължение на министъра на регионалното развитие и управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Тяхно задължение е да обезпечат провеждането на законосъобразни процедури за възлагане на обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища. Министерството на финансите, чрез Агенцията по обществени поръчки и Агенцията за държавна финансова инспекция, осъществява единствено предварителен и при необходимост последващ контрол за законосъобразност на обществените поръчки. Съгласно действащата нормативна уредба, АОП осъществява предварителен контрол на случаен принцип и обявените през настоящата година процедури от АПИ не са попаднали в обхвата на този контролен инструмент. "

Що се отнася до твърдението, че КЗК е спряла обществените поръчки, то от МФ казват, че е неправилно отговорността да се прехвърля там, защото АПИ е прекратила процедурите преди едно от трите производства на КЗК да е приключило и без да обжалва другите две решения на регулатора. 

"Срещу решенията за откриване на обявените процедури пред Комисията за защита на конкуренцията са постъпили жалби, по които са образувани три производства. Едното все още не е приключило, а по другите две на 16.06.2022 г. са постановени отменителни решения на на КЗК. Агенция „Пътна инфраструктура“ не обжалва решенията на КЗК пред Върховния административен съд, а на 29.06.2022 г. прекратява всичките седем обявени процедури. 

От изложеното е видно, че Министерството на финансите няма както нормативно установена, така и практическа роля в процеса на провеждане и прекратяване на визираните поръчки. МФ няма отношение към правните и обществените последици от действията и бездействията на възложителя в лицето на АПИ", пишат от МФ. 

В крайна сметка единственото ясно е, че няма нищо ясно. А българските пътища продължават да бъдат заложник на политическите разпри и битката за финансирането, което минава през тях.