Учебната година да започва в периода 5 - 7 септември, малките ученици да завършват няколко седмици по-късно от сега, а добавеното време да се използва за по-дълги ваканции по време на самата учебна година.

Това обсъжда МОН със социалните партньори, съобщи в сряда сутрин по БНТ просветният министър Николай Денков.

 
Има много "за" и "против". Основното "за" е, че нашите ученици учат много по-малко отколкото в другите държави. Това означава, че имат по-малко време за материала. Когато казваме, че се препуска през материала, това не е само защото той е много, а и защото времето е по-малко. Идеята е да има поне още няколко дни, седмица, за да усвоят децата по-добре материала. В другите страни има повече дни по време на учебната година и за ваканции. Така и ученици, и учители имат възможност да си починат и да продължат с нови сили, обясни идеите за промяна на графика на учебната година той.

"Преди началото на вълната имахме около 1000 заболели ученици на седмица, в пика на вълната бяха 12 000, а сега са около 2000. Това означава, че вълната още не е отминала съвсем. Когато  здравните власти решат, че е приключила, тогава ще се премахнат и тестовете. Моят призив и към министър Сербезова, и към доц. Кунчев винаги е бил максимално присъствие на учениците, максимално освободен достъп, но в същото време и безопасна среда", посочи министърът на въпрос за тестването в училище на учениците.

До 20 март, заедно с предполагаемата отмяна на т. нар. зелен сертификат, е възможно да отпадне и то. Към момента тестването се прилага един път в седмицата, в понеделник. Последна дума за това обаче ще има Министерството на здравеопазването, уточни той.

Денков коментира и предложенията на МОН за реформи във висшето образование. Идеята за обединяване на някои висши училища вече породи вълнения и недоволство.

Целта на предложението е, обединявайки се, университетите да излязат по-напред в световните класации и така да привлекат интереса на повече студенти, учени и инвеститори, каза Денков.

По думите на министъра ректорът на СУ "Св. Климент Охридски" проф. Анастас Герджиков е подкрепил идеята като дори е изчислил, че ако Алма Матер се слее с друго голямо висше училище у нас, може да влезе в топ 500 или дори в топ 300 на университетите по света.

Обединението ще помогне и за подобряването на материалната база на висшите училища, защото ще могат да споделят лабораториите, общежитията и спортните си съоръжения. Академичното им ръководство ще включва ректорите на отделните университети, които може да управляват общото звено на ротационен принцип или сами да изберат ръководителя си, посочи още акад. Денков.

Според него страната ни е закъсняла с 15 - 20 години да въведе тази практика, като тя вече е донесла ползи в много европейски страни.

От Министерството на образованието предлагат и промяна в начина на атестация на преподавателите във висшите учебни заведения, както и въвеждането на количествени критерии за акредитацията на университетите.

Ще се разшири и обхватът на проверките за плагиатство - идеята на образователните власти е всяка научна публикация да може да бъде проверена. В момента за плагиатство се проверяват единствено публикациите, които участват в конкурси.

Предлаганите промени се очаква да бъдат формулирани в законопроект след като приключат обсъжданията - до три-четири месеца. Възможно е да влязат в сила още от следващата академична година, предположи Денков.