Българската тол система е единствената, която работи на загуба. Тя е направена така, че да обслужва частни интереси и да работи срещу нейните потребители. 

Това е основният извод от специален анализ на тол системата, извършен от неправителствената организация Институт за пътна безопасност. Резултатите от изследването на практика потвърждават редица медийни публикации, включително в Клуб Z, които показват, че системата бе направена така, че да обслужва интересите на австрийската "Капш" и нейните "сателити" у нас. 

Припомняме, че тол системата беше изградена с цел да спомогне за подобряването на управлението на трафика, безопасността, националната свързаност и да увеличи сигурността по пътищата.  На практика тя се превърна в заложник на политически и корупционни зависимости, пишат сега от ИПБ. 

Припомняме и че през август на 2019 г. представителят на "Капш" - фирмата изградила системата, предаде ключа й на АПИ. 

"В края на 2020 г. АПИ тихомълком „върна ключа” защото „уж“ нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи, това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица. Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %.  Целта "Капш" да контролира българския тол се оказа стратегия", пишат от ИПБ днес. 

Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности.

От Института обаче са прегледали всички документи и стигат до извода, че "някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата."

"Например: на страница 3 в точка 3  се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, чието име не открихме в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този „независим експерт“ посочва, че: “тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление”.

Беше ли подведена Агенцията по Обществените Поръчки от мистериозния специалист? Наистина ли българската тол система е без аналог на територията на Европа ?", питат днес от ИПБ. 

И за капак, като извод в същото това становище е написано, че: „поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице”. Така "Капш" поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева.   

И се припомня, че тръжната документация включваше ангажимент от страната на доставчика да обучи кадри на АПИ, за да могат те да поемат управлението на тол системата.

"Защо това не се реализира? Kадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение?"

Каква е схемата? 

Според анализа на организацията, в момента сме свидетели на една добре изградена хранителна верига. А веригата е ясно показана в следната схема: 

Защо беше премахната възможност доставчиците на GPS услуга да изпращат директно данните от тракерите към системата на АПИ?, питат от организацията. 

И отговарят: в момента всички GPS провайдери са задължени да предават телеметричните си данни, от което се оформят тол декларациите към външна система, контролирана от "Капш", независимо дали са сключили договор с ITS или Digitoll - двата национални доставчика. 

Защо процесът за изготвянето на тол декларациите не остана в системата на АПИ ?

Отговорът на ИПБ: Това е златната кокошка, която щеше да снася златните яйца директно в бюджета, а не в частни ръце. Например: В новата полска тол система изготвянето на тол декларациите е в ръцете на държавата и на доставчиците на данни не се плаща никакъв комисион. А в Унгария изготвянето на тол декларациите е задължение на GPS провайдърите, без никакви посредници, за което те получават 1,8 %. И в двете държави парите на превозвачите се управляват от държавата, а не от частни фирми.

Защо тогава първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България ?

Отговорът на ИПБ: Има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят  с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от "Капш". Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на "Капш", които са заложили в т.2 от ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните  часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

"Затова е важно да се разбере, че изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки", обобщават своя анализ от организацията. 

И завършват с послание - либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата.