Служители от Starbucks в магазин на веригата в Бъфало, Ню Йорк, подкрепиха идеята да влязат синдикат, който да представлява интересите им. Така те станаха първият магазин на компанията, който ще има синдикат, съобщи Би Би Си.

19 от 27 служители подкрепиха идеята и въпреки малкия брой участващи, вотът вероятно ще разтърси компанията.

Starbucks направи всичко възможно, за да предотврати резултата от вота - включително изпрати в кафенето висши ръководители на фирмата.

Активистите в подкрепа на създаването на синдиката се събраха в Бъфало, за да наблюдават преброяването на вота чрез Zoom и аплодираха при обявяването на резултата.

Персоналът на друг магазин в Бъфало обаче гласува против присъединяването към синдикат. Резултатът от гласуването в трети все още не е известен, тъй като някои от бюлетините са в процес на преглед. Общо взеха участие около 100 баристи и супервайзъри.

Служителите на Starbucks в Бъфало започнаха кампанията за синдикализиране през август, заявявайки, че са претоварени и не получават обратна връзка от компанията.

Те посочват, че допълнителната работа е възникнала заради COVID-19 и появата на мобилното приложение на Starbucks, за което множество сложни поръчки пристигали в бърза последователност и това поставяло невъзможни срокове за изпълняването им.

Гласуването може да създаде прецедент във веригата за кафенета, която има повече от 8000 фирмени обекта в САЩ.

„Тормоз и сплашване“

Гласуването било проведено в условията на мащабна кампания от компанията през последните четири месеца, целяща да убеди персонала да гласува против.

Ръководителите и основателят на Starbucks Хауърд Шулц били изпратени в Бъфало, за да лобират пред служителите. Те провеждали срещи, понякога с отделни индивиди от персонала, и изпращали текстове с молба да гласуват "не".

Според Workers United (профсъюзът, който е свързан с Международния съюз на служителите в услугите и към който ще бъде включен новият клон на Starbucks) магазините в Бъфало са били наводнени от мениджъри на Starbucks, които работили извън града. Целта била да се възпрепятства дискусията по въпроса сред персонала.

Профсъюзът определя това за кампания на "тормоз и сплашване".

Фирмата, която наскоро обяви, че ще вдигне минималната ставка на час до 15 долара през следващото лято, подчерта, че не е против синдикатите, но твърди, че въпросите, повдигнати от служителите, не оправдават създаването на синдикат.

Starbucks посочва, че работата със синдикат ще усложни възможността на компанията да реагира бързо на нуждите на своите служители.

"Искаме всеки партньор да обича да работи в Starbucks. Ще продължим да намираме нови и по-добри начини да продължим да сме лидери по отношение на заплатите и обезщетенията, да подобрим нашето изслушване и активно партньорство и ще продължим да изграждаме компания, от която има значение", обяви Росан Уилямс, президент на Starbucks North Америка.

"Розови очила"

Starbucks, който описва състава на персонала си като "партньори", предлага по-добро заплащане и условия от много обекти в сектора на услугите, включително здравни обезщетения, дялово участие под формата на акции, платен родителски отпуск и безплатно онлайн обучение в колеж.

Той също така прокламира прогресивни ценности и финансира програми като обучение за борба с расизма.

"Мисля, че много от нас носят "розови очила", когато започваме работа в Starbucks заради тези неща", каза 25-годишната Кейси Мур, 25, която работи в едно от кафенетата в Бъфало и все още не е гласувала. "Реалността, когато работиш в магазините, е съвсем различна. Случвало се е да си тръгвам от работа разплакана заради начина, по който клиентите се държат с нас. Отнасят се с нас като с кафе-роботи."

Тя настоява, че фокусът на Starbucks върху производителността е довел до компромиси по отношение на безопасността на персонала във връзка с COVID-19.

"Пандемията със сигурност беше катализатор", отбеляза Мишел Айзен, която работи в Starbucks повече от десетилетие. "Но условията на труд започнаха да се влошават отпреди това", добавя тя и изтъква, че й се плаща само с 1,20 долара повече на час от новоназначените.

През август служителите в няколко магазина в Бъгало казаха, че натовареността им е станала непоносима поради отсъствията и голямото търсене на клиенти.

"Ние признаваме, че има някои големи предимства на работата (в Starbucks). Основният проблем е, че нямаме глас. Няма поемане на отговорност, когато имаме проблем", каза Уил Уестлейк, 24-годишен бариста, който работи в Camp Road Starbucks в Бъфало от май тази година.