Близо 5 часа продължи днес дебатът по тема "Вътрешна сигурност" между спечелилата изборите "Продължаваме промяната" и бъдещите им коалиционни партньори от БСП, ИТН и ДБ. 

В крайна сметка след напоителна дискусия се получи меморандум с безспорни за всичките четири страни 20-ина точки и безброй подточки. Сред тях са, че ще се прави пълен функционален анализ на МВР, както и на ДАНС. Интересно и смислено намерение звучи бъдещото създаване на унифицирана струкутра за киберсигурност и киберпрестъпления - вероятно първо като дирекция в МВР, а по-късно и като държавна агенция.

Имаше обаче и плаващи намерения като "преглед на всички закони в сектор „Сигурност".

За съжаление, повечето одобрени от бъдещите коалиционни партньори намерения, поне на този етап имат съвсем бланкетен характер. По окончателните им текстове едва ли има гражданин, който не би се съгласил - камо ли представител на полицията, ДАНС или друга структура от ресора.

Някои звучат така:

- въвеждане на обективна и независима методология за статистика (по повод съгласието на всички днес, че МВР здравата лъже в статистиката на престъпността, б.р.);

- засилване на работата по ограничаване и превенция на рецидивите;

- справедливо възнаграждение и техническа обезпеченост;

- допълнителни квалификация на състава и преподготовки;

- подобряване на взаимодейстивето с европартньорските служби за справяне с мигрантската криза (а други допълниха - и не само, а по принцип).

- усилия за охрана на южната граница;

- МВР да обучи състава си за противодейстиве на домашното насилие;

- езикова подготовка (защото много актове вече постъпвали от чужбина и са на чужд език, б.а.);

- юридическата подготовка или - както се предложи изрично - изграждане на разбиране за правата на човека у всеки един полицейски служител.

Има и съвсем "революционни" като:

- Нулева толерантност към дребните престъпления и нарушения.

Или

- Оптимизиране на оперативно-издирвателната дейност, въвежда на на статута на служители на прикритие и под прикритие.

Обсъдиха се и прекрасни неща като социалното включване на хората излезли от затвора - безспорно важна тема срещу рецидивиращата престъпност, но някой може да си помисли, че са малко "в посока към Луната".

Накрая доста смислено се включи председателят на полицейския синдикат СФСМВР Валентин Попов, който "върна на земята" разговора. Той настоя да се запишат съвсем конкретини и по възможност спешни мерки като - разтоварване на служителите от несвойствени дейности чрез законови промени.

"МВР върши работа на много други ведомства – като почнем от Агенция "Митници" и стигнем до горското стопанство", каза синдикалният лидер.

Или - разработване на нов образец за облекло за полицаите и защитно облекло за пожарникарите. Тук пък всички на масата се съгласиха, че в системата се посочва "нашата фирма", която винаги да изработва дрехи и обувки (което е любопитно, защото от преговарящите почти всички са представители на същата тази система).

По-рано през деня темите се завъртяха от:

Нов закон за МВР, извеждане на полицейските дейности от другите, отпушване на системата от 7000 пенсионери. И още - независимост на ДАНС, която да поеме и корупцията освен контрарузазнаването, развиване на отдели за полицейско разузнаване, повече независимост на разследващите полицаи от прокурорите, връщане на ченгетата под прикритие. И дори връщане на Министерството на бедствията и авариите - което да обедини Пожарната и Гражданска защита. Плюс - осмисляне на нищо неработещата Икономическа полиция и превръщането й в данъчна полиция към Министерството на финансите. И дори нов мега-Закон за национална сигурност.

Това бяха сред акцентите, които представиха днес 4-те партии. Водещ преговорите от името на спечелилата изборите ПП бе Асен Василев.

Всички участници се обединиха най-общо казано и че МВР харчи много пари, но гледката вътре никак не "розова", служителите са демотивирани, квалификацията спада.

От името на БСП Иван Иванов (дългогодишен депутат от Шумен) се обяви за пълен функционален анализ на министерството – преглед на всички структури, брой служители, дублиране. Такива гласове се чуха и от другите разговарящи - например от Атанас Атанасов от ДБ.

МВР е с най-големия бюджет в страната, посочи Иванов, но допълни, че в момента министерството представлявало обърната пирамидаа – лоша мотивация, лоши условия за работа. 

Той изреди и конкретните цели, които си поставя БСП (макар и да звучат доста амбициозно): 

След реформи в МВР на първо место битовата престъпност да бъде ограничена от 53 престъпления на 10 000 население (данните са от 2016 г.) да станат 30-35 на 10 000. Да намалее с 20 % броят на кражбите и с не по-малко от 20 % броят на рецидивите. 

От социалистическата партия си поставят за цел и съществено намаляване на престъпленията извършени от малцинствени групи, като те достигнат средните равнища в страната. 

В амбициозните им цели са още намаляване на контрабандата, корупцията и пр.

Иванов настоява още за:

Стабилна тенденция за намаляване брояна наркоманите: до 2025 понижение над 2 пъти на наркозависимите на възраст до 18 г., сравнено с 2018-а. 

БСП виждат нужда от принципно нова концепция за борба с корупцията и нов антикорупционне кодекс, плюс нов Закон за МВР - нещо, около което се обединиха повечето говорещи днес.

От там настояват за нова полицейска карта, като в селата (за пореден път през последните години, б.р.) се обещават постоянни постове с жандармерийски състав и техника, а един екип жандармеристи да отговаря за не повече от 3 села. (б.р. - това явно е насочено срещу сегашната пороча практика един квартален да отговаря за няколко малки населени места, б.р.).

Срещу това обаче се обявиха от ПП, които напомнят, че според международните правила Жандармерията има съвсем други функции.

По повод дереджето на границата Иванов заключи:

Надявам се да не изпаднем скоро в ситуацията, в която се намира в момента Полша на границата с Беларус.

Николай Радулов от ИТН изтъкна нуждата от деполитизация и демутризация на МВР.

Той каза, че всеки знае, че в системата на сигурността "от 15-ина години" има инфилтрирани куп хора, които били - ако не на олигарси, то близки поне на престъпни босове.

"В едно районно има лоша мебелировка дори... Ние не можем да влезем в съвремието на цифровизацията, а тук хорат имат проблеми с това да си пуснат принтера и трябва да си носят хартия от къщи."

Николай Радулов иронично коментира и че всички, докато са в опозиция, настояват за децентрализация на вътрешното министерство, а като дойдат на власт се изкушават да ръководят всичко.

"Утре не си на власт, но пак не ти е приятно, когато на площада те бият. Нали - мен не ме бият, щото ме познават, но има други хора, които изядоха боя.", обяви той.

Радулов направи екзотичното предложение - да се върне Министерството на бедствията и авариите, в което да се отделят Пожарна безопасност и бившата Гражданска защита.

Той се застъпи и да се промени изцяло Академията на МВР, която дори според младежите не дава адекватно образование, да се създаде Национална агенция "Киберсигурност" и др. Радулов, който е бивш секретар на МВР (т.е. - с ранг зам.министър, б.р.), ясно подчерта, че за всичките им идеи трябват 6 години или оптимистично - 4. Но се надява някои да станат за 3 г.

Всички изказали се бяха на мнение, че в момента "Вътрешна сигурност" с впечатляващите 180 служители не се справя добре.

Чуха се настойчиви гласове КПКОНПИ да бъде реформирана, да се "извади" корупцията от нея и да се даде на ДАНС - но тя също да се реформира и да стане политически независима.

Атанас Атанасов, съпредседател на ДБ, бе остър:

"Инситтуциите за борба с корупцията са приспани чрез кадрово окомплектоване. На практика на възлови позиции са инсталирани послушни и зависими лица, кото изпълняват исканията на задкулисието - на тези които са ги инсталирали."

Не може да има абсолютно независими институции в тази държава, каза още Атанасов, визирайки явно прокуратурата, която "не отговаряла пред никого - а как ще разберем какво работите?"

По законодателен път той се застъпи да се променят две неща - пълна прозрачност на обществените поръчки, за "пресичане на на корупционните схеми за кражба на обществени средства".

Второ - той наблегна на парламентарния контрол, като лично нападна Бойко Борисов, че 2-3 г. не се е явявал на живо в пленарната зала.

"Председателят на ДАНС трябва да е наясно, че периодично ще се явява пред парламентарната комисия за контрол на службите", каза още Атанасаво. "Хората са наясно, че чуждите разузнвания, които оперират на територията на България, са необезпокоявани", зояви той.

В ДАНС не се работи просто - тази институция е почивен дом с едно добро заплащане, каза Атанасов.

Атанасов бе и единственият в последно време, който акцентира, че е лесно да се иска съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува разследване, но става въпрос за милиони преписки - трябва да има критерии, по които това да става, защото иначе съдилищата ще се затрупат.

Той настоя и да се ограничи броят на органите, които имат право да заявяват и експлоатират СРС - даде пример, че дори КПКОНПИ може да прилага СРС, както и прокуратурата, която би трябвало да се занимава с оценка на получените данни, а не да прилага оперативни способи.

Изобщо в рамките на дисуксията се чуха предложения - прокурор да контролира актовете на разследващите полицаи, но не и оперативните им действия.

По повод Бюрото за контрол над СРС Атанас Атанасов каза:

Съществува една институция, създадена не за да разкрива, а да прикрива безобразията по отношние на българските граждани.

Атанас Атанасов попита - къде са униформените, които намаляват за сметка на "чантаджиите" и даде пример с едно столично районно, където за последните години са спаднали наполовина. Както и че униформените изобщо нямат шанс ако нямат връзки.

Такова оплитане, връзкарско, което е довело до пълна деградация! Никакъв стимул за работа за нисшия състав - защото те си дават сметка, че нямат никакъв шанс за растеж, обобщи Атанасов.

Наличието на 7000 работещи пенсионери той нарече "задръстване на системата". И каза, че това е несправедливо, а от бюджетна гледна точка - това са хора на висши позиции, които при това получават и пенсия, и заплата.

От ДБ посочват парадокса, че в МВр работят 3 вида служители с различен статут и се застъпват Законът за МВР да бъде синхронизиран със Закона за държавния служител. А полицейската дейност трябва нормативно да бъде изведена като основна. Дирекциите с полицейски правомощия да станат напълно функционално независими от политическото ръководство на МВР.

"По отношение на прокуратурата разследващите полицаи са се превърнали в изпълнители на различни видове указания", обяви Калоян Янков от ДБ.

Днес от екипа на ДБ - също както и от БСП, бяха направили конпект с конкретни подточки, които представиха на Асен Василев.

Инетресно е, че от ПП, които водят преговорите, се обявиха за пълни законови промени. И посочиха защо изобщо има Закон за МВР - като няма такива за Министерството на здравеопазването или на финансите.

Оттам обмислят целият сектор вътрешна сигурност да се обуславя от един общ Закон за обществения ред.

Отделно да се пише - Закон за оперативно-издирвателната дейност, който посочва работата на самите полицаи.

"В момента имаме 7-8 струкутри, които имат собствена регулация на оперативно-издирвателната дейност и всеки си говори различни неща за едно и също нещо", казват от ПП.

Оттам посочиха, че в ЗМВР в момента дори няма дефициния какво е масова безредица - и как тя се отделя от групово нарушаване на обществения ред... 

Има дефицит на персонал за управление – как искаме този човек да управлява подчинените си? Днес завършва академията, утре слага униформата и управлява 100 човека. Това е реална кариера - без никой да го научи как се управляват 100 човека", каза представител от ПП.

Според партията -  голяма част от проблемите, които се изведоха днес на масата, ще изчезнат, когато се подреди системата.

Те са и радетели "Икономическа полиция" (в която някои служители още не били разбрали, че не са бившата "Стопанска милиция") да мине към МФ.

Самият Асен Василев се включи че е за въвеждане на новите технологии, както и за езикова квалификация на всички от системата, тъй като голяма част от престъпленията са извън страната и документите са на чужди езици.

По време на предългите разтговори имаше и немалко

бисери

Автори на основните бяха Асен Василев и Николай Радулов - полицейското "острие" на ИТН. Ето някои от тях:

Николай Радулов: 

Отиват на проверка от НАП и защото ги е страх - с тях 10 полицаи! Или - полицаите проверяват всяка година Гражданска отговорност. Това ли им е работа?! Като се удариш, няма да ти платят и толкова!

***

По границата - откраднаха се близо милиард пари. Това, че има ограда е една страшна глупост! Ако искаме да се направи нещо, трябва да се изгради истинска ограда. Израелците ни придложиха да я направят за 4 пъти по-евтино - да направят истинска металическа ограда с 2 м рамка под земята. Тези, които преговаряха тогава, не пожелаха.

***

Пак Николай Радулов за сектор "Кибепрестъпност" в ГДБОП:

Като не им дадем нормални заплати, те работят 4-5 г. и отиват навън. Да се извади Главна дирекция по киберсигурност - да стане националан структура по-натам. Да не я държим в ГДБОП, щото не можем да им плащаме нормална заплата и те бягат. 

***

Асен Василев:

- Това, което видях в служебното правителство (по отношение на киберсигурността), нещата никак не стоят добре. 

Николай Радулов:

- Веротяно сте оптимистично настроен!? Нищо не сте видял... Тази структура се занимава с това да затваря "Читанка" в последните години - да не могат децата да четат на български.
В българските банки изчезнаха много големи суми, знае се кои хора работят, кои им съдействат за телефонните номера от операторите - да могат да измъкват от сметките, и нищо не могат да направят.

***

Асен Василев:

Като човек, който е ръководил програмисти, мога да ви кажа, че са една много особена порода хора – имаме нужда от диференцирано заплащане.

***

Асен Василев:

(за идеята да запишат в намеренията на коалицията) "спазване на законите от служителите на МВР". Ами, това малко е – да спазваме закона...  

***

Николай Радулов:

Служителят под прикритие (сега е вписан) в закона за СРС – от немай къде. Той е инструмент - специално разузнавателно средство. Няма как хем да си служител, хем да си инструмент, с който работят служителите.