Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

ЕС може да въведе правила, които да се превърнат в глобален златен стандарт за по-безопасен онлайн свят. Това може да стане чрез предложените от Европейската комисия законодателни актове за цифровите услуги и за цифровите пазари, които да накарат технологичните гиганти да се борят по-сериозно срещу незаконното съдържание онлайн.

Такова е мнението на Франсис Хауген, станала известна като разобличителката на „Фейсбук“. Тя говори пред Европейския парламент на изслушване, организирано от Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите.

Допреди 6 месеца Хауген работи като анализатор на данни във „Фейсбук“. След като напуска компанията, тя отнася със себе си стотици документи и вътрешни изследвания, които изтекоха в началото на есента във в. „Вашингтон пост".

Разобличителката разкри самоличността си едва преди месец. Тя обвини „Фейсбук“ че не полага достатъчно усилия, за да спре постовете, включващи омраза, насилие и дезинформация. Те са най-популярни и водят до най-много внимание от страна на потребителите, което означава повече печалби за компанията.

Франсис Хауген вече говори в Лондон, Лисабон и Берлин. Предстои нейно изслушване от френски депутати.

„Законодателният акт за цифровите услуги може да вдъхнови други страни, включително моята (САЩ – б.р.), да търсят нови правила, които ще пазят нашите демокрации. Но законът трябва да бъде строг, а прилагането му – твърдо. В противен случай ще загубим шанса, който се случва веднъж на поколение, да обвържем бъдещето на технологиите и демокрацията“, каза Хауген.

Според нея този акт трябва да обхване и съдържанието, нарушаващо условията на платформите. Същевременно платформите трябва да бъдат принудени да поемат отговорност за рисковете извън разпространението на незаконно съдържание като изборни манипулации и дезинформация.

Съдържанието на медиите също не трябва да бъде изключвано от правилата, смята още Хауген. Причината по думите й е, че дезинформационните кампании все още надхитряват системата чрез цифровите платформи, използвани от издателите.                                                                 

„Ако направите Законодателния акт за цифровите услуги подходящ за вашите езиково и етнически разнообразни 450 милиона граждани на ЕС, можете да промените правилата на играта в целия свят“, смята Хаутен.

Тя обаче предупреди евродепутатите да не приемат правила, които да не позволяват на платформите да модерират публикации от медии.

„Ако ще приемате неутрални към съдържанието правила, те наистина трябва да бъдат неутрални. Нищо не трябва да бъде специално отбелязано и нищо не трябва да бъде изключено. Иначе рискуваме да да подкопаем ефективността на закона и да стане още по-зле, отколкото е сега“, каза изобличителката на „Фейсбук“.

Изключително важно е да се гарантира, че компании като „Фейсбук“ публично ще разкрият своите данни и начините, по които ги събират. Става дума например за данни за класифициране на съдържанието, рекламата, параметри за точкуване и др. Това според Франсис Хауген би позволило на хората да вземат прозрачни решения и да забранят използването онлайн на dark patterns – система от трикове, която подмамва потребителите да правят нещо, което не са имали намерение да правят, например да си купят нещо твърде скъпо по интернет.

В борбата с дезинформацията и премахването на обидно съдържание във „Фейсбук“ са доста по-непрозрачни в сравнение с другите платформи. Хората на Марк Зукърбърг биха могли да направят доста повече, за да бъдат алгоритмите на компанията по-сигурни. Това би могло да стане чрез ограничаване на многократното споделяне, увеличаването на услугите на повече езици, прозрачна оценка на риска. Важно е също така да се намерят начини потребителите да се възпират и сдържат взаимно, отколкото да бъдат възпирани от изкуствен интелект (ИИ).

Накрая Франсис Хауген изтъкна колко важно е правителствата да защитават изобличителите на технологичните компании, тъй като свидетелствата им са от ключова важност за защита на хората от щети, които цифровите технологии биха могли да им нанесат в бъдеще.

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.