Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Веднъж като започнеш, не можеш да спреш. Манията по попитите (pop it) започва да конкурира тази по фиджет спинърите. В България те са популярни главно сред децата, в други страни имат почитатели и сред възрастните.

Принципът на попита е на балонче, което натискаш, все още има такава материя за опаковане, която се използва при пренасяне на по-чупливи предмети. Натискате мехурчетата надолу и те издават лек пукащ звук, след това обръщате от другата страна и започвате отново. Както гласят рекламите на опаковките - "може да се използва безкрайно, многократно и също да се мие".

Средната цена на българския пазар на най-популярните варианти е между 8-12 лв., има версии и за малко по-малко, има и за доста повече. Големи попити се предлагат и за 50 лв.

Във Великобритания са продадени 5 млн. попита от отварянето на големите магазини през април, пише "Гардиън". Така те се новият феномен в сферата на антистрес играчките след бума на спинърите през 2017 г.

Подобни безсмислени - поне на пръв поглед- занимавки се появяват на няколко години, обясняват експерти в сектора на играчките.

Попитите съществуват в най-различни цветове и форми - от стандартните квадрати или кръгове, през сърца до еднорози или бебета Йода, някои са и напарфюмирани, различна е големината и на самите балончета.

Големият успех на това доста просто по замисъла си изобретение се обяснява в голяма степен отново от...световната пандемия. Попитите често се рекламират като ефикасно и просто антистрес средство. 

"Успокоява ми нервите",  е реплика, която и невръстни момичета, и момчета използват по повод играчката.

И деца, и възрастни казват, че попитите им помагат да отпуснат напрежението и да се съсредоточат, да овладеят по-добре емоциите си.

Разбира се, за новото увлечение допринасят сериозно и социалните медии - най-вече TikTok, където разни клипове с игри с попити привличат стотици милиони гледания. 

Пред "Гардиън" Фредерик Тът, анализатор на световната индустрия в NPD (компания, която изследва пазарните тенденции), обяснява, че влиянието на социалните медии е превърнало попитите в глобален феномен, защото "всички деца гледат едни и същи неща в  Instagram, TikTok и Snapchat".

"Различно е за всеки", добавя тя. "Може да ви харесват т. нар. скуишита (мека топки най-общо, който се натискат в ръката за намаляване на стрес-бел. ред)" или да прокарвате ръка през пясък. Удоволствието, което получавате от потварящото се действие, сякаш намалява нивото ви на стрес", обяснява още анализаторката.

Попитите са произведени от силиконова материя и могат да включват и двама играчи, които да се състезават кой по-бързо ще натисне повече от подутинките, или всеки на своя попит да се надпреварват кой ще даде най-добро време.

Смята се, че идеята е хрумнала още през 1975 г. на дизайнерите на детски играчки Тео и Ора Костър, които имат над 200 изобретения. Ора сънувала попита по времето, когато сестра ѝ починала от рак на гърдата, това твърди в интервю за Би Би Си синът на семейство Костър. Дълго време обаче производството на подобна играчка - в първоначалния си варинт от гума, се считало, че ще е твърде скъпо. Попитите стават факт след поредица от подобрения и промени, а материалът вече е силикон. Производителите започват да ги популяризират чрез социалните медии.  Според някои бумът на попитите през 2021 г. се случва след поредица от клипове през 2020 г. в TikTok с маймуна на име Гайтлин, която ги използва.

Темата има и друга важна страна - доколко екологична е подобна играчка. Онлайн дебати на Би Би Си наскоро отчетоха, че има смесени чувства към попитите.

"Обичам ги, те толкова ми помагат да се отпусна. Имам 84", коментира един от участниците. Други обаче са по-загрижени за последиците върху околната среда и се опасяват, че могат "да допринасят за  увреждането на нашата планета".

Ключови думи

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.