30 млн. лв. ще бъдат предвидени за компенсации на българските авиокомпании, ако актуализацията на бюджета, предложена от Министерството на финансите бъде приета. Това стана ясно от днешното изслушване на министъра на транспорта Георги Тодоров в Народното събрание.  

Това значи, че държавата ще опита по някакъв начин да помогне на родните компании, които са едни от най-пострадалите заради здравната и икономическата криза. 

Днешното изслушване трябваше да хвърли повече яснота по решението на предишната власт да отложи концесионната такса за новите концесионери на Летище София - консорциумът "СофКънект". Идеята бе на самото дружество, което получи отсрочка от 10 години и в крайна сметка ще плати таксите за това време в последните 10 години от концесията, тоест - между 26-тата и 35-тата година от сключването на договора. 

Инициатори на изслушването бяха депутатите на "Демократична България", които отдавна твърдят, че тук е заложен корупционен елемент, защото нито един друг концесионер на авиопорт у нас не е получил подобна отстъпка. 

В отговор на въпросите обаче, Георги Тодоров обясни, че решението е одобрено от ЕК и е получило положителна оценка от Световната банка, в специално изготвен по темата доклад. Това бил и най-удачният вариант да се възстанови баланса по концесията, защото договорът е сключен по данните за пътникопоток от преди пандемията, а реално в момента той е в пъти по-нисък. 

Данните показали, че за възстановяването му ще минат години, като най-благоприятният вариант показва 2024 г., а най-лошият - 2029 г. 

Според Георги Тодоров, опити за разваляне на този анекс и предоговаряне на условията биха донесли по-скоро негативен ефект за страната и летището.

Припомняме, че "СофКънект" е консорциум от дъщерни дружества на големия инвестиционен фонд "Меридиам" и австрийската строителна компания Strabag. Третият участник е операторът на летището в Мюнхен, който обаче не е част от консорциума и би трябвало да остане на терен едва 12 години от общо 35-годишната концесия. Разбира се, договорът му може да бъде продължен. Това е и имиджовият коз на обединението, защото летището в Мюнхен е едно от най-добрите в цяла Европа.

Консорциумът спечели с оферта от 608 млн. евро инвестиции и 24,5 млн. евро годишно концесионно възнаграждение. На практика обаче това беше най-ниското предложение за инвестиции и третото най-високо концесионно плащане. Как тогава консорциумът спечели, при положение че - само за сравнение - един от другите кандидати предложи инвестиции за почти милиард и половина, или 2,5 пъти повече?

Според предишната власт - заради обещанието да не се вдигат летищните такси. 

Георги Тодоров обаче продължи да твърди, както е правил и преди, че в момента концесионерът не прави нищо за подобряването на летището, като в особено окаяно състояние са санитарните помещения и хранителните такива. От "СофКънект" само преди седмици обясниха, че тепърва започват работа по летището. Фактически те влязоха във владении през април на тази година. 

Другата новина от днес е свързана с търговското дружество "Летище София". То има останали активи в себе си, които няма как да се ползват по предназначение, затова служебният кабинет смята да го слее с Летище Пловдив, така че този актив да бъде пренасочен към модернизирането на аеропорта във втория ни най-голям град.