57 млн. лв. печалба от комисионни са взели двете компании, които събират тол таксите по републиканската пътна мрежа.

Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов вчера вечерта в телевизия "7/8". 

Въпросните две компании са "Интелигентни трафик системи", която няколко журналистически разследвания свързаха косвено с "Капш", която построи тол системата, и "Конкорд Смарт Инфраструктура". Те получават по 7% комисионна от всяка продадена винетка или такса по тол системата. 

Сумата е събрана за около 2,5 години, колкото време работят фирмите. 

Интересното е, че Христов разказа, че преди да бъде изградена тол системата, събираемостта от винетки се извършвала от 12 души в АПИ, чиято комисионна е била едва 1,5%. 

Зам.-министърът освен това попитал бившия шеф на тол управлението Олег Асенов как са избрани точно тези две фирми и по каква процедура, но Асенов така и не му отговорил. Повече по темата може да прочетете тук. 

Христов отново разказа за проблемите по системата, както това бе направено преди две седмици на специална пресконференция на министърът на регионалното развитие Виолета Комитова. Основните неща са свързани с недостатъчна събираемост на таксите, невъзможността на системата да се самоиздържа и нейната неефективност - тя така и не можа да генерира пари, с които да се ремонтират и строят пътища, какъвто е нейният замисъл. 

Освен това се оказа, че "Капш" не е доставила определен софтуер, който да подпомага работата на контролните точки и заради това огромна част от тях не работят, а близо 70 млн. лв. от глоби просто не могат да бъдат събрани, заради невъзможността да се обработват адекватно данните. 

Христов заяви още, че комуникацията с "Капш" е затруднена. Австрийската компания не казва колко души екип поддържат системата, въпреки че сключиха втори договор на стойност 140 млн. лв. именно за поддържка. За изграждането пък бяха платени 180 млн. лв.