В настоящата предизборна кампания партиите и коалициите са похарчили рекордно малка сума за реклама в медиите - 1 578 384 лв. без ДДС. Това съобщават от "Отворен парламент".

На същия етап от кампанията преди парламентарните избори през април партийните централи бяха отделили 3 518 725 лв., в кампанията за парламентарните избори през 2017-та разходите възлизаха на 2 429 846 лв., а през 2014-а – 2 289 102 лв. 

От "Отворен парламент" допълват, че на тази стойност възлизат сключените към 30 юни договори. Организацията наблюдаваа 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. 

Кой похарчи най-много за реклама досега?

На първо място по разходи отново е коалицията ГЕРБ-СДС с 347 253 лв., следвана от БСП с 283 251 лв. Коалиция "Българските патриоти" - ВМРО, Воля и НФСБ се нарежда на трето място с 254 016 лв. 

Кои медии привличат най-много средства?

И към този момент най-много средства е привлякла телевизия "Евроком" – 270 550 лв. Тя е следвана от БНТ с 223 900 лв. и бТВ със 173 471 лв. Нова ТВ остава на пето място по привлечени средства след вестник "24 часа". 

Въпреки че сумите на двете най-големи частни национални телевизии нараснаха спрямо миналата седмица, те остават значително по-малки от предходни кампании. Двадесет дни след началото на кампанията, bTV вече има три сключени договора – с БСП за България, с ГЕРБ-СДС и с Български патриоти – ВМРО, Воля и НФСБ. Три са и договорите на Нова ТВ – с БСП за България, с Партия на Зелените и с патриотичната коалиция. 

Прави впечатление, че първенецът по спечелени средства от кампанията до момента, телевизия Евроком, продължава практиката си да сключва безвъзмездни договори. Този път такива има с 13 политически субекта –  Свобода, БСП за България, Изправи се! Мутри вън!, Движение заедно за промяна, Пряка демокрация, Демократична България, Ляв съюз за чиста и свята република, МИР, Гражданска платформа българско лято, Възраждане, България на труда и разума, Републиканци за България, Партия на Зелените.  

Безвъзмезден договор имат телевизия "Алфа" с партия Атака. Тази опция се използва и от телевизия 7/8 с партия "Има такъв народ".

Към 30-и юни 8 от наблюдаваните медии нямат или не са обявили договори с участниците в кампанията. Това са: в. Стандарт, в. Монитор, в. Телеграф, в. Черноморски фар, в. Старозагорски новини, в. Арда нюз и сайтовете БГНес и Фрог нюз. Някои от тях обаче публикуват агитационни материали. Такъв е например в. Стандарт, в чийто брой от 25-и юни, 2021 г. (петък) има шест страници с политическа реклама, като някои от тях не са маркирани в съответствие с изискванията на Изборния кодекс. 

За поредна кампания се наблюдава практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите. Липсва яснота за вида медийни услуги, включени в тези договори, както и за техния обем. Търговската логика на подобни споразумения също е трудно обяснима, тъй като те предоставят ефирно време без заплащане за това. 

Десет дни преди края на кампанията най-гледаните според данните на пийпълметрията национални частни телевизии – бТВ и Нова ТВ, не са сред предпочитаните канали за комуникация с избирателите. Към този момент те са успели да привлекат едва 18% от средствата за предизборна реклама, вместо традиционните за тях 50%. 

Обществената телевизия БНТ е на второ място по привлечени приходи, но е редно да отбележим, че нейните тарифи не се образуват на пазарен принцип, а се определят с постановление на Министерския съвет. Също така тази телевизия предоставя и безплатни форми за отразяване на кандидатите съгласно разпоредбите на Изборния кодекс.