Още месец. Толкова ще трябва да изчакаме, докато тапата на автомагистрала "Тракия" приключи и пътуването от и за морето се върне в нормалното си русло. Това стана ясно от думите на председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Апостол Минчев в сутрешния блок на БНТ. 

Той обеща, че трасето между Чирпан и Стара Загора, което се ремонтира вече година, ще бъде готово до 30 дни. Причината за огромните тапи е във факта, че се правят двете платна едновременно, а не едно по едно, както обичайно се случва в натоварените сезони. 

Забавянето пък също си има своето обяснение: организационни проблеми, свързани с фирми-подизпълнители, на некачествено изпълнение на една отсечка от подизпълнител, поради неспазване на технологии и влагане на несъгласувани с АПИ материали и на временни лоши метеорологични условия.

"На некачествено изпълнената отсечка от около половин километър ще бъде премахната настилката и ще бъде положена нова за сметка на изпълнителя, заяви председателят на АПИ. По договор гаранцията за ремонта е 2 години. За участъка след Стара Загора в посока Бургас също е необходим ремонт, но той ще бъде през следващата година", прогнозира председателят на УС на АПИ.

Що се отнася до изграждането на другата голяма магистрала "Хемус", то там, по думите на Минчев, безумията продължават да изскачат. Той разказа за участък, на който по проект е трябвало да има тунел, но който по-късно е заменен с траншеен изкоп по искане на "Автомагистрали", които строят магистралата по процедурата "ин хаус". 

"В началото на т. г. е постъпило искане от страна на изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД за промени в проекта, които са приети на два Експертни технико-икономически съвета в АПИ. Тези промени за мостовите съоръжения и тунела са много спорни, тъй като е била променена връхната конструкция на мостовите съоръжения, а тунелът, който е предвиден по първоначалния проект е превърнат в траншеен изкоп, което е техническа недомислица. Причина за промяната може да е приемането на по-евтино решение в сравнение с първоначалния проект, но неудачите, свързани с тази промяна, започват както с изграждането, така и с бъдещата поддръжка на този 48-метров траншеен изкоп, което би било нещо безумно", обясни председателят на УС на АПИ.

Агенция „Пътна инфраструктура“ ще търси ревизия на договора с „Капш трафик солюшънс“ ДЗЗД за 24-часов мониторинг и поддържане на тол системата, по който АПИ плаща по 2 млн. лв. месечно. Ще бъде търсена и отговорност от страна на фирмата-изпълнител за това, че от една година софтуерът на системата не е поддържан и контролните камери не работят, съобщи инж. Минчев. Според него, за да работи тол системата, не трябва да има политически чадър над тол системата, а да се управлява от професионалисти, които знаят какво правят, за да може да генерира добри приходи от над 1 млрд. лв. на година. Сега приходите са около 300 млн. лв. и покриват издръжката на самата система.