БСП започва да засича време, за което главният прокурор Иван Гешев и подопечното му държавно обвинение ще се самосезират по данните и заключенията в одитния доклад на Сметната палата за начина, по който държавното дружество "Автомагистрали" харчи милиарди, предоставени му от Агенция "Пътна инфраструктура", става ли дума за източване на финансов ресурс и ще бъде ли установена "някакъв вид група", след като одитът констатира множество нарушения по договорите за строеж на "Хемус", пътя "Видин-Ботевград", рехабилитацията на пътища, засегнати от свлачища и срутища и т.н. 

Това обявиха досегашните депутати от левицата Георги Свиленски и Румен Гечев след публикуването на одитния доклад, който официализира практиките за заобикаляне на Закона за обществените поръчки при инфраструктурните проекти по време на третото правителство, начело с Бойко Борисов. Самият одит бе възложен на независимата държавна инстиуция от Народното събрание по искане на левицата, която в 44-ото Народно събрание зададе 36 въпроса на министрите на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков (повишен в зам.-министър, както заяви Свиленски) и Петя Аврамова. 

Самият доклад завършва с това, че ще бъде представен на парламента, ресорното министерство и на Софийската градска прокуратура.

"Главният прокурор е длъжен да се самосезира. Няма извинение. Заключенията са красноречиви, има стотици числа и документи доказателствен материал. БСП повече от 4 години поставя въпроса за дейността на това дружество, което пред очите на всички вършеше тези нарушения. Става дума за източване на публичен ресурс чрез Агенция "Пътна инфраструктура" и чрез "Автомагистрали", обяви Свиленски.

Колегата му и съпартиец Гечев обясни, че броенето кога държавното обвинение ще реагира и как започва от днес, 2 юни, 14 ч.

Социалистите обърнаха внимание и на конкретни данни от одита, който е от 110 страници. Например от него става ясно, че от АПИ чудесно са знаели, че "Автомагистрали" няма капацитета да строи магистрали и да рехабилитира увредени пътища в обема, в който й е възложено, а цитираните министри в годините и пред Народното събрание "са лъгали, че държавното дружество има капацитет, че преразпределя тези средства в размер на милиарди левове без да ощетява бюджета и всичко в сектора се е случвало по закон". 

Драматични несъответствия има. "Автомагистрали" няма нито една машина за полагане на асфалт, а строи "Хемус", но има 3 секретарки. Има само 1 експерт по обществени поръчки и един юрисконсулт. АПИ е знаела, че "Автомагистрали" никога не е имала капацитет да изпълнява поръчки за над 4 млрд. лв.  Фирма, която няма нито една машина за асфалт, строи магистрали - това няма нищо общо със здравия разум, обяви Гечев.

По договора за "Хемус" пък от одита става ясно, че държавната компания е получила три превода авансово плащане за 667 млн. лв. с ДДС. Но приетите дейности срещу тези плащания са за едва 144 млн. лв. Тоест -  520 млн. лв. АПИ налива в държавната компания авансово и това е твърде вероятно да са средства, които частни фирми въртят без дейност, обясни социалистът.

Нещо повече - той припомни, че по закон възлагането на работа по проекти, финансирани от държавния бюджет на трети лица може да е в рамките на 20% от общия обем работа. В случая с "Автомагистрали" тя преразпределя 90% от работата, която сама трябва да свърши, на частни компании, което е нарушение на закона 4-5 пъти над допустимото. 

Опит през АДФИ да се заметат следи?

Румен Гечев оповести и още едно подозрително обстоятелство - след като в края на миналата година Народното събрание приема, че одит на "Автомагистрали" за 4 години ще има, правителството изведнъж решава, че на проверка трябва да влезе не само независимата държавна одиторска структура, но и подчинената на правителството ( в случая на Министерството на финансите) Държавна агенция "Финансова инспекция (АДФИ). По най-големите сключени договори. Но по закон не може по едно и също време две отделни държавни институции да правят проверка на едно и също нещо, заяви досегашният депутат от БСП. 

"Каква е хитрината - подозираме, че правителството се е опитало да прикрие част от договорите - защото от АДФИ са изискали за възложената им проверка три от тях. Целта - да не се допусне детайлният анализ на Сметната палата. Имаме всички основания да предполагаме, че тази странна маневра е била, за да се заличат следите", разказа за съмненията Гечев. 

И припомни, че АДФИ през април - след доста кратка "проверка", е констатирала, че всичко е наред - не са установени абсолютно никакви нарушения при реализацията на тези договори. 

"На кого да вярваме - на професионалната Сметна палата или на подчинената на Министерския съвет АДФИ - която проверява продавачи на вестници, но не и НАП, не хазарта, където бяха проспани 700 млн. лв.", попитаха от БСП.

Свиленски пък намекна, че повечето от фирмите, с които "Автомагистрали" са сключвали договори за строеж на инфраструктура, са за "доставка на кламери, хартия и т.н. А малка част се занимават реално със строителство.