Университетите да имат правото сами да решават дали да провеждат присъствено обучението на студентите си.

Това е поискал ректорът на Софийския университет проф. Анастас Герджиков на среща с новия служебен министър на образованието проф. Николай Денков.

"Министър Денков се ангажира да помогне пред здравния министър", обяви Герджиков след разговора.

"Благодаря на проф. Герджиков, че толкова бързо постави въпроса. Аз самият съм преподавател в СУ, както знаете, така че разбирам и аргументите, и спешността на въпроса", коментира и новият министър.

Към момента няма отговор на искането в клас да се върнат и всички ученици, някои от които продължават да учат на ротационен принцип.

Кога ще приключи учебната година

Министърът обяви, че се изготвят указания за приключването на учебната година. Те трябва да бъдат готови до ден-два, по думите му. Проблемът възниква, тъй като според заповед на предишния министър на образованието Красимир Вълчев има удължаване - учебната година за начален курс трябва да приключи до 23 юни. Същевременно обаче има и допълнителни условия - в училищата, които през декември са предпочели да не учат, а да минат на различни проектни и допълнителни дейности, ще има доучване, за останалите - проекти, зелени училища и т.н. занимания. Това дава възможност на много учители и училища да твърдят, че материалът е преподаден, няма загуба на часове и учебната година следователно трябва да приключи на 31 май (както е обичайно). Тази неяснота обаче изправя родителите пред сериозен проблем, като те в средата на май все още не знаят как точно да планират времето на децата си - дали ще са на училище, или трябва да се обмислят други варианти.

Въшното оценяване след Х клас остава

На брифинга той повтори и че няма да има отлагане на въшното оценяване сред  Х клас. Това е възможно да стане само с решение на парламента, а такова не е взето, обясни той.

От Министерството на образоването пуснаха и съобщение по темата с допълнителни разяснения:

"Провеждането на национално външно оценяване (НВО) в края на Х клас е задължително според Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Отлагането му за определена учебна година може да стане само с решение на Народното събрание, както се случи през миналата учебна 2019-2020 г. В настоящата ситуация обаче това не е възможно, защото няма действащ парламент.

Форматът на изпитите е заложен в държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците през 2016 г. А още преди началото на настоящата учебна година, с цел прозрачност и предвидимост, моделите на НВО бяха оповестени на сайта на МОН.

През тази учебна година няма основание изпитите да бъдат отменени или включеният в тях учебен материал да бъде съкратен, защото образователният процес не беше прекъсван, а броят на реално взетите учебни часове дори е по-голям от предишни години, когато имаше грипни ваканции и екскурзии. Макар и обучението от разстояние в електронна среда да не може да замести изцяло присъствените занятия, бяха създадени условия учениците да придобият необходимите знания и ключови компетентности.

Такова е масовото мнение и на преподавателите. Съюзът на работодателите в системата на народната просвета също настоява да не се правят никакви промени в образователния процес до края на учебната година.

Образованието до 16 години, (в общия случай до Х клас) е задължително по Конституция. Националното външно оценяване в неговия край измерва придобитите умения в рамките на целия първи гимназиален етап. Ето защо евентуалните пропуски през определена учебна година не са решаващи за успеха на изпитите. С резултатите от НВО учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втори гимназиален етап.

Тези резултати са индикатор, чрез който се измерват придобитите компетентности, установяват се пропуските на учениците и необходимостта от компенсиране чрез консултации, допълнително обучение и др.

Както и останалите външни оценявания, това в Х клас има голямо значение за разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието на ниво паралелка, училище, регион, държава. То е ключово и за останалите образователни системи и измервано през международните изследвания."