В борба да се задържи на пазара при осакатяващия данък върху културата, мадридска театрална компания е решила да се преориентира към друга, по-облекчена данъчно индустрия: порнографията. Историята разказва кореспондент на в. "Гардиън" в испанската столица.

Театралната трупа Primas de Riesgo (б.р., "рискова премия" на исп. език), е създадена преди две години - в разгара на икономическата криза, в която Испания бе сред най-силно ударените. Името е избрано именно заради тежките времена в страната.

„Рисковата премия беше това, за което всички говореха (б.р. рисковата премия е финансов термин, който в контекста описва надбавката върху лихвите по испанските облигации спрямо тези на стабилни икономики като Германия)“, казва Карина Гарантива, 33-годишната директорка на трупата.

Икономии е била друга дума, която всички са повтаряли, включително и управляващите десни, които намаляват субсидиите за културния сектор и увеличават ДДС върху продажбата на билети за театри и кино от 8% на 21%.

Първоначално трупата решила да поеме разликата.

„Когато хората се борят да се сдобият с най-основното, не можеш да вдигнеш цената на билетите“, казва Гарантива.

Но скоро осъзнали, че списанията, включително жълтите и порноиздания, продължават да се облагат с по-нисък данък.

„Скандално е когато културното наследство се облага с 21%, а порното – само с 4%. Нещо не е наред“, казва Гарантива.

Така започва и една много публична кампания, която превръща Primas de Riesgo в дистрибутор на порнографски списания, не само за да спести данъците, но и да „започне дискусия по този парадокс“. Компанията не крие метода си, напротив – тя усилено прокламира абсурда, чрез който продава билетите си.

В последния месец, трупата продава стари броеве на списанието Gente Libre, или "свободни хора", за 16 евро всяко. Всеки брой идва с безплатен билет за новата им постановка.

Списанията са от 80-те и 90-те години на миналия век, и се продават чрез договор с колекционер. Това позволява да им се сложи различна цена от тази на корицата, и да станат по-скъпи от подарявания с тях билет, което прави странния модел законен.

El Magico Prodigioso, драма от 17-ти век на Педро Калдерон де ла Барко, продава 180 билета за премиерата, която предстои тази седмица.

Primas de Riesgo не е първата театрална трупа в Испания, която се опитва да избегне данъци по този метод. Миналата година каталунска компания продава моркови, които също са на 4%-ов данък, за 13 евро всеки, също с безплатен билет.

Посочвайки намаляващата публика, падащите приходи, и тежките загуби на работни места, водещи културни дейци в Испания призовават правителството да отмени увеличения данък.

                   Педро Алмодовар

В статия, публикувана миналата година, един от най-известните испански кинаджии Педро Алмодовар обвинява финансовия министър Кристобал Монторо за проблемите. Алмодовар посочва, че ДДС върху културните индустрии в Италия, Франция и Германия е наполовина или по-нисък от този в Испания.

През февруари Монторо каза пред испанските медии, че правителството работи по план за намаляване на културния данък.

„Но трябва да бъдем оставени на мира, за да можем да работим. Това се прави стъпка по стъпка“, заяви той.