Десетина дни след като ръководствот на "БДЖ-Пътнически превози" взе кардиналното решение да прекрати най-мащабната обществена поръчка за доставка на нови 16 електрически мотриси за нуждите на държавната железница, официално становище по въпроса дойде от единствения останал кандидат - "Сименс Мобилити" ЕООД, дъщерно дружество на известният технологичен гигант. 

В писмо до медиите от там изразяват категоричното си несъгласие с начина на провеждане на процедурата по поръчката, с решението на БДЖ да прекрати търга, с поведението на конкурентите и поставят въпроса за предвидимостта на правенето на бизнес в България и порочните бизнес практики, които намаляват доверието на инвеститорите у нас. 

За какво става дума? 

Най-скъпата обществена поръчка в историята на БДЖ - така стана известен търгът за близо 300 млн. лв. с ДДС на държавната компания, с който се търсеше доставчик на 16 нови електрически мотриси. Той вървеше трудно още от самото начало и бе спрян още през 2020 г., заради жалба на един от играчите пред Комисията за защита на конкуренцията. 

На 5 април тази година обаче, стана ясно, че поръчката е спряна окончателно и то по решение на самата държавна компания. Причината - двама от кандидатите "Алстром и "Щадлер" (третият е именно Сименс"), не са се явили на датата за преговори и не са потвърдили офертите си. Това според БДЖ означава, че останалата оферта на "Сименс" не може да гарантира икономически най-изгодната цена, което пък нарушавало "принципа на свободна конкуренция". Разбира се, посочено е и че "Сименс" реално дава по-висока цена от предварително записаната в обществената поръчка". 

Очакването е, че БДЖ ще организира нов конкурс, на който се надява да набере конкурентни предложения.

Категоричното несъгласие на "Сименс"

Днес от единствената останала в конкурса компания казват, че искат да изразят "категоричното си несъгласие с начина на провеждане на процедурата, мотивите за прекратяване и поведението на другите участници."

Припомнят, че са взели участие във всички етапи от процедурата и че са предоставили цялата необходима документация, "стремейки се да уволетворят в максимална степен интереса на Възложителя". Разказват и как БДЖ е имало възможност да разгледа на живо предложения от тях влак, при това въпреки всички пречки, които пандемията е наложила. 

"В тази връзка сериозно недоумение буди фактът, че въпреки подадените първоначални оферти за участие в търга от нашите конкуренти в процедурата в лицето на компаниите „Алстом“ и „Щадлер“, последните две не се явиха, не изпратиха свои представители и практически не взеха участие в етапа на провеждане на преговорите.

В същото време двете компании не са уведомили официално Възложителя за промени в тяхната позиция, нито са оттеглили своите оферти, както изискват добрите бизнес практики. В резултат от негласния отказ от тяхна страна, “Сименс Мобилити” ЕООД остана единствен участник, допуснат до оценяване и класиране, и бе предложен за изпълнител на поръчката за доставка на електрически мотриси от компетентната тръжна комисия", казват днес от компанията. 

Компанията обяснява, че държи на лоялната конкуренция, както би трябвало да прави и законът за обществените поръчки, и за пореден път изразяват недоумение от действията на конкурентните компании и БДЖ. 

"Ние сме убедени, че подобни действия не са съвместими с добрите бизнес практики както в България, така и по света. Смятаме, че неетичното поведение на двете компании „Алстом“ и „Щадлер“ по време на провеждането на тръжната
процедура е мотивирано от намерението им „БДЖ - Пътнически превози“ ЕООД като Възложител да бъде изправена пред необходимостта от прекратяване на процедурата и евентуално обявяване на нова такава, при различни условия."

Тоест - "Сименс" смята, че решението на двете конкурентни фирми е именно, за да накара БДЖ да прекрати търга. 

В края на писмото се припомня, че последното подновяване на подвижния състав на БДЖ е направено през далечната вече 2005 г. и че оттогава досега не е проведена нито една успешна тръжна процедура за закупуване на нови мотриси. 

"Подобно забавяне в процеса на обновяване чрез закупуване на нов подвижен състав е за сметка на българските граждани, както и в ущърб на БДЖ, които от една страна полагат усилия да възродят имиджа си като национален превозвач, предлагащ комфорт, безопасност и бързина, а от друга страна биват поставяни в ситуации, в които са принудени да взимат решения, противоречащи на собствения им стремеж за развитие."