Между 5 и близо 19 на сто от гласовете са рискови за купен или контролиран вот. Става върос за 780 (в оптимистичния вариант) и 2554 (в песимистичния) избирателни секции в страната. (За сравнение, бариерата за влизане в Народното събрание е 4%.)

Това сочат данните от резултатите от първата част на изследването „Нарушена легитимност: контролираният и купен вот в България, размер и влияние“, представено днес от Антикорупционния фонд (АКФ).

Изследването анализира резултатите от всички парламентарни и местни избори в периода от 2013 до 2019 г., за да очертае размера и влиянието на контролирания и купен вот в България. Анализът идентифицира и списък с рискови секции в цялата страна. Автор на анализа е докторът по криминалистика Мария Карайотова, а интерактивната карта е разработена от д-р Никола Тулечки от сдружение „Данни за добро“.

Експертите на АКФ идентифицират рисковите секции на базата на четири различни индикатора:

- нетипично по-висока избирателна активност в дадена секция в сравнение с регистрираната избирателна активност в цялата община;

- нетипично по-висок резултат за водещата партия в дадена секция в сравнение с регистрирания резултат на партията в цялата община. В този модел една екстремна стойност на резултата на победителя става още по-съмнителна в случаите, когато на предишни парламентарни избори в секцията е имало друг победител;

- резки отклонения в избирателната активност в дадена секция в две поредни изборни години;

- регистрирана рязка промяна в политическите пристрастия на избирателите в дадена секция в две поредни изборни години - рязък ръст или спад в гласовете за дадена политическа партия в секцията. 

Според най-консервативната оценка общият брой гласове, подадени в около 780 рискови секции, възлиза на 170 000, или около 5% от подадените гласове. Тази оценка включва само секциите, които изследователите идентифицират като особено рискови едновременно по три или четири различни показателя, сочат данните. Разпределението по години е следното: 771 през 2013 г., 775 през 2014 г. и 780 през 2017 г.

Ако в оценката се включат всички секции, в които са регистрирани отклонения дори по един от критериите, резултатите скачат на 2554 секции с близо 690 000 гласа, или около 18,7 % от общо подадените гласове. 

Анализът за местните избори от 2015 г. показва, че в секциите, където е идентифициран риск, са подадени 247 382 гласа, което е 7,5 % от гласувалите на тези избори. На местните избори през 2019 г. е отчетен лек спад, като броят на подадените гласове в рискови секции спада до 186 944, а процентът до 6 %.

Парламентарни избори.

Експертите на АКФ уточняват, че моделите отчитат отклонения в електоралното поведение в дадени секции, но не гарантират, че контролираният вот е единствената причина за екстремните стойности. Съществуват икономически, социални и политически фактори, като например етническата принадлежност на населението или присъствието на силен политически представител в общността, които моделите към този момент не могат да вземат предвид.

Любопитни са и данните по отношение на хипотезата, че купуването на гласове може да се прояви в рязка промяна в политическите пристрастия на избирателите в дадена секция в две поредни изборни години. „По този модел бяха идентифицирани най-голям брой секции в риск - 1150 секции през 2014 г. и 1239 секции през 2017 г.“, отчитат от АКФ.

Картата е достъпна ТУК

В заключение посочват, че „прегледът на рисковите секции показва, че има вероятност почти всички политически партии в някакъв момент да са се възползвали от купен вот, като при окончателните резултати купеният вот за една партия се неутрализира от купения на другата. Така вотът в рисковите секции може да има съществено влияние за вдигането на бариерата за влизане в парламента, но по-малък ефек„т върху окончателните проценти на парламентарно представените партии“.

„С картата и анализа искаме да постигнем две неща: да насочим вниманието на обществеността към тези секции, в които има по-висок риск от купуване на гласове. Вярваме, че това допълнително обществено внимание може да има възпиращ ефект върху участниците в процеса. Искаме да насочим и правоохранителните органи и да им помогнем ефективно да противодействат на купуването на гласове“, заявява Бойко Станкушев, директор на АКФ. 

От АКФ вярват, че методологията може да подпомогне изборния процес, като насочи наблюдателите към секциите, в които има по-висок риск от купуване на гласове и насочи оперативните действия на правоохранителните органи при противодействието на купуването на гласове.

Следващата стъпка в проекта е анализът на данните за контролиран и купен вот на предстоящите парламентарни избори през април 2021 г. Заключителният доклад, който ще включва анализ на данните от отминалите парламентарни избори, ще бъде представен публично в седмиците след 4 април 2021 г. 

*Проект „Нарушена легитимност: контролираният и купен вот в България, размер и влияние“ се изпълнява от фондация „Антикорупционен фонд“ с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП) 2014–2021 г. в общ размер 9 990 евро. 

Основната цел на проекта е да подобри обществения дебат в българското общество за размера и влиянието на купения и контролирания вот върху изборните резултати и да идентифицира рискови секции в помощ на правоохранителните органи в усилията им да противодействат на купуването на гласове.