Продължават опитите за освобождаването на корабоплаването в Суецкия канал, който във вторник беше блокиран от гигантски контейнеровоз.

Най-малко 230 кораба изчакват, за да навлязат в канала, съобщава Би Би Си и допълва, че броят им расте застрашително.

Преминаването през алтернативния маршрут през нос Добра надежда, в югозападния край на Африка,  може да отнеме до две седмици по-дълго.

"Европа трябва да се подготви за поскъпване и недостиг на редица стоки заради блокадата на Суецкия канал", прогнозират анализатори.

Търговията по оста Азия-Европа няма да бъде нарушена сериозно, ако ключовият морски път бъде отворен скоро, но това става все по-малко вероятно, прогнозира Нова тв.

Суецкият канал, блокиран от гигантски контейнеровоз, който заседна във вторник, е най-бързият морски път между Азия и Европа и около 15 процента от световния корабоплавателен трафик минава през него, припомня Ройтерс, цитирана от БТА.

Дългият 193 километра плавателен канал, управляван от администрацията на Суецкия канал, която е държавен орган, е жизненоважен източник на чуждестранна валута за Египет.

Тази снимка от Европейската космичека агенция, публикувана вчера, показва обичайното струпване на чакащи кораби (вляво), сравнено със сегашното. При това - към дата 25 март.

 

Колко петрол се транспортира през канала?

От 39,2 милиона барела на ден суров петрол, внесени по море през 2020 година, 1,74 милиона барела дневно са минали през Суецкия канал, според данните на нюйоркската консултантска компания Кплер (Kpler).

Накъде се транспортира петролът?

Суровият петроли и горивата се транспортират и в двете посоки. Между декември и февруари през канала са преминали 3,6 милиона барела петрол, от които 1,5 милиона барела дневно са били суров петрол, според Международната агенция за енергията (МАЕ).

Повече суров петрол се транспортира на изток. През този период около 1,1 милиона барела са поели към изток, което е около 4,5 процента от азиатския морски внос. Около 400 000 барела дневно са били транспортирани на запад, най-вече за Европа, според данните на МАЕ.

Важността на втечнения природен газ

Каналът е бил използван за преноса на 6-8 процента или 22 милиона тона от световната търговия с втечнен природен газ през 2020 година, съобщи МАЕ. Около 25 процента от износа на втечнен природен газ от Близкия изток е транспортиран през Суецкия канал, за да бъде доставен основно на европейските купувачи.

История

Първият канал, изкопан, за да свързва Червено море със Средиземно море, датира от управлението на египетския фараон Сенусрет III (1887-1849 година пр.н.ера). Съвременният изкуствен воден канал е завършен през 1869 година.

Египет го национализира през 1956 година, което води инвазия на акционери от Великобритания, Франция и Израел. Суецката криза приключва, след като Египет потапя 40 кораба в канала и САЩ, СССР и ООН се намесват, принуждавайки Великобритания, Франция и Израел да се оттеглят.

Каналът е сериозно повреден през юни 1967 година по време на Шестдневната война, която изправя Египет и другите арабски страни срещу Израел.

Тъй като противниковите сили са разположени от двете страна на канала, той остава затворен до Йомкипурската война през 1973 година.

Египет си връща пълния контрол върху канала след Йомкипурската война и го отворя отново през юни 1975 година, припомня Ройтерс.