Досегашният шеф на Българския институт по метрология Паун Илчев ще е изпълнителен директор на Държавната петролна компания, става ясно от проверка на БНР в Търговския регистър. Докато е заемал поста в института, Илчев е бил и член на вече закритата Държавна комисия по хазарта, свързана със скандала с Васил Божков и допускането от нейните членове неплащане на стотици милиони лева държавни такси. 

В управителния съвет влизат още Ралица Георгиева, която ще е заместник на Илчев, и Радостина Белчева, която става председател на борда на директорите. Мандатът на тримата е петгодишен.

Припомняме, че предметът на дейност на компанията е създаване, съхраняване, опазване, обновяване и продажба на държавните резерви и военновременните запаси от нефт и нефтопродукти. Друга нейна задача е управление, поддръжка, експлоатация и изграждане на петролни бази за съхранение на резерви и запаси от нефт и нефтопродукти.

Тя ще се финансира от бюджета, като за 2021 г. трансферът към нея е заложен за 49 млн. лв. А през 2022-ра и 2023 г.- още по 29,5 млн. лева за всяка от тях. Тоест общо 110 млн. лв. за три години. 

Създаването на ДПК бе анонсирано от бившите вече министри на икономиката и финансите Емил Караниколов и Владислав Горанов, а законът бе приет през лятото на 2020-а. Предприятието няма да има печалба, няма да може да се приватизира, ще управлява държавния резерв, ще изгради и държи собствени данъчни складове и ще има възможност да създаде държавни бензиностанции. С тях практически държавата ще влезе и на пазара на горива за крайния потребител. С пари на... данъкоплатците.

За новия директор на Българската петролна компания се знае малко. Той бе назначен за шеф на метрологията през 2015 година, след като предишният управляващ - Димитър Станков, бе оттеглен заради скандал. Според информацията за Илчев от тогава, представена от Министерски съвет, той „притежава богат управленски опит и умения, познава както административните, така и законодателните процедури в областта на контрола на пазара на стоки и услуги“.

Странното е, че новината за едно от най-важните държавни дружества не дойде нито от Министерството на икономиката, нито от Министерския съвет, а се разбра от проверка на медиите. Към това трябва да прибавим, че в момента реално не се знае кога тази компания ще заработи, кога, как и дали въобще ще строи наистина бензиностанции и кога трябва да са готови.