21 на сто от пълнолетните българи, или една пета, заявяват категоричното си намерение да се ваксинират срещу COVID-19.

Най-много желаещи има сред хората на възраст над 40 години, сред висшистите и сред жителите на столицата.

29,2 са решили, че няма да се имунизират.

Това показват данните от национално представително изследване на „Екзакта рисърч“ за пълнолетното население на страната, проведено между 15 и 22 февруари чрез интервю „лице в лице“ сред 1005 души в 123 гнезда в 90 населени места. Проучването е реализирано със собствени средства.

Успехът на масовата ваксинация все повече ще зависи от ясните отговори на важните за хората въпроси, коментират от агенцията.

42 на сто от българите не отказват да се ваксинират, но посочват, че се колебаят по различни причини. За 9 на сто причината да изчакват са здравословни проблеми - алергии, автоимунни заболявания и др. Това твърдят по-често жени и хора на възраст над 60 години.

14% се колебаят, защото не знаят доколко ефективни са ваксините и колко дълго ще могат да ги предпазват.

19 на сто твърдят, че се нуждаят от повече информация за възможните странични действия на ваксините върху здравето на хората.

6 процента от интервюираните твърдят, че вече имат антитела и по тази причина не смятат за нужно да се ваксинират.
1,8 на сто отговарят, че вече са се ваксинирали.

Общо 29,2% от пълнолетните българи заявяват, че нямат намерение да се ваксинират. Тази позиция се споделя по-често от мъже, от хора на възраст между 18 и 40 години, от жители на малките градове и на селата у нас.

В сравнение с данните на „Екзакта“ от края на октомври 2020 г., когато ваксините все още се очакваха, анализаторите регистрират спад в дела на категорично нежелаещите да си поставят ваксина - от 41 на сто през октомври 2020 г. на 29 процента през февруари 2021 г.

В същото време колебаещите се дали да си поставят ваксини, са нараснали с 14 на сто - от 28 процента в края на октомври 2020 г. на 42 процента през февруари 2021 г.

Ако това е трайна тенденция, успешността на масовата ваксинация у нас във все по-голяма степен ще зависи от качествата на разяснителната кампания, отбелязват от „Екзакта“.