Колко често ви се е случвало да гледате телевизия и под името на интервюирания да пише: Иван Иванов, собственик на софтуерна фирма? Или на обувна фабрика? Или на мандра? Или на сладкарница? Или на книжарница? Или на..., абе, на каквото и да било!

Дразнещо е, нали? Особено когато въпросният човек е извършил някое добро дело – дарил е храна на бедните, купил е лекарства на болни деца или е дал работа на главата на многодетно семейство... Значи делото му е толкова добро, че медиите непременно трябва да съобщят за него, но за да споменат фирмата, която ръководи и от която са дошли парите за съответното добро дело – собственикът трябва да си плати за реклама.

Не стига тая несправедливост, ами и заради насложеното в годините преди 1989-а негативно отношение към свободната частна инициатива като цяло думата „бизнес“ сред по-възрастното население у нас съвсем не е с акцент върху ум, успех, способности и предприемчивост, а напротив – възприема се по-скоро като мръсна работа, задкулисна машинация или съмнителна сделка. Абсолютно несправедливо, разбира се.

Истината е съвсем друга – дори и в България има стотици и хиляди малки и средни фирми, които работят честно и успешно. Е, повечето от тях нямат успеха на големите международни компании, но те не го и търсят. Тяхната роля е да дават работа, макар и на малка група хора, и бизнесът им да допринася дори и с малко, но достатъчно за общността или населеното място, където се развива.

Защото този вид бизнес е ключов за икономиката на всяка страна, особено в по-малките населени места. Но той често остава пренебрегнат, не е достатъчно видим и не получава необходимата подкрепа. А това означава, че не може да разгърне потенциала си и да бъде още по-полезен за съответната общност.

В редакцията на Клуб Z често си говорехме за тези проблеми. И решихме, че можем да разкажем историите на много успешни малки и средни фирми – без да крием имената им, а напротив – като ви кажем не само как са записани в Търговския регистър, но и като ви покажем кой стои зад тях, къде се раждат идеите им – често уникални или почиващи на десетилетни традиции, кой се труди денонощно (понякога), за да успее, каква е цената, която плаща, но и каква е ползата за всички нас като общество от работата му.

И нещо особено важно – как всички тези малки компании се справят в настоящите условия на пандемия – как се адаптираха към новата реалност, промениха ли бизнес модела си, преструктурираха ли дейността си, повишиха ли ефективността си, откриха ли различни от старите пазари. Вярваме, че освен интересна информацията за опита им може да бъде и полезна за колегите им в други населени места, които имат същия или сходен бизнес.

И така – от този месец започваме да ви представяме поне един път седмично историите на различни компании – как са създадени, какво правят, кои са членовете на екипите им, какви са добрите им практики и плановете за развитие. Ще говорим с хората от компаниите, ще снимаме постиженията им, ще ви покажем на запис как работят, ще чуете гласовете им.

И всички вие, читателите на Клуб Z, можете да ни помогнете. На имейл clubz@clubz.bg (в полето Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“) можете да ни изпращате вашите идеи за успешни малки и средни фирми, които според вас могат да служат за пример, или развиват уникална и необичайна дейност, или имат ключова роля за общността в съответното населено място.

И няма значение дали ще ни препоръчате кварталната си хлебарница, защото хлябът, който произвежда, се прави по стара рецепта и е здравословен, или става дума за програмисти, изобретили суперсофтуер за оптимизация на административни задачи, от който се възползват фирми по цял свят – мащабите или сферата на дейност са без значение. Важно е хората и работата им да си струват. Всеки пример, който сте ни препоръчали и видим, че си заслужава, ще бъде описан.

За да се случи този проект, Клуб Z се нуждаеше от партньор. Идеята ни хареса на колегите от Фондация „Америка за България“, с чиято подкрепа от следващата седмица нашите истории започват...