Заради строгите пандемични правила и недостатъчно транзитни визи за Шенген турски тирове бавят с дни доставките си за Европа, от което страда и индустрията на Стария континент. Сред най-засегнатите от този проблем са автомобилните доставчици като германската фирма „Шефлер“, съобщи „Ханделсблат“.

Заради затварянията на държави през пролетта има голямо забавяне на доставките, което все още се наваксва. Но има и редица други причини за този проблем. Една от тях е бавенето на турско-българската граница. За обработка на документите си шофьорите на тирове чакат по 4 до 5 дни, оплакаха се представители на турски и български транспортни сдружения.

Бавните бюрократични процедури се дължат не само на строгите карантинни правила сега, а и на преминаването на България към зимно часово време. Турция не сменя часовника и заради това митничарите се сменят вече в различни часове – от българска страна в 8 ч, а от турската страна - в 9 ч. Което прибавя още два часа чакане за шофьорите. Опашката пред българската граница тези дни е дълга над 40 километра. Двете страни преговарят за уеднаквяване на смените, но засега без успех. Преговори се водят и за отваряне на още един коридор за преминаване на тирове.

Не по-малко сериозен е проблемът и с издаване на транзитни визи за турски превоз през Шенген. Унгария и Гърция издават твърде малък брой транзитни визи. Унгария, например, тази година е издала само 36 000 при обективна нужда от 100 000 транзитни визи. За следващата година Будапеща вече е гарантирала да издаде 110 000 визи.

Тази година Турция обаче изнася рекорден брой стоки. Причина за това е и слабата лира, която увеличи поръчките многократно. От началото на годината турската лира загуби почти 30% от стойността си.

Турските транспортни фирми засега са намерили трик, с който все пак да преодоляват бюрократични бариери – те товарят стоките си в минибусове, за които не се налага такава обработка на документи.