Агенция "Пътна инфраструктура" стартира днес обществена поръчка за техническо предложение и строителство на първите 76 км от евентуалната нова магистрала между Русе и Велико Търново. Индикативната стойност на проекта е за над милиард лева с ДДС, а финансирането се превижда да дойде от бъдещата програма на ЕС "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. 

Тръжната процедура е разделена на две обособени позиции - първо е участъкът от Русе до Бяла, след това - обходният път на Бяла. Тоест продължението от Бяла до Велико Търново ще бъде предмет на друга поръчка. 

Парите за двата лота ще бъдат разпределни по следния начин: за 40-те км от Русе до Бяла ще отидат малко над 536 млн. лв. без ДДС, а времето за построяването на отсечката е 2120 календарни дни, или над 5 години и половина. 

Обходът на Бяла пък е с дължина малко над 35 км, а строителството ще започне непосредствено след пътния възел с път І-5 при км 40+071 по автомагистралното трасе, и ще завършва при 76-и км след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен. Тук цената е малко над 446 млн. лв., а срокът за изграждането е нови почти 5 години. 

Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока Прохода на републиката и прохода Шипка.

Обществената поръчка се обявява въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана. На цялото трасе от 132,84 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето, казват днес от АПИ.

Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.