По-нисък данък за по-екологично чистите автомобили и 5% отстъпка от размера на такса "Смет" при ранното й внасяне, предвижда проект на промени в Закона за местните данъци и такси, внесен от Реформаторите Вили Лилков, Мартин Димитров, Станислав Иванов, Валентин Павлов, Борис Станимиров и Петьо Славов.

Според внесените в деловодството на Народното събрание текстове се разширява обхвата на автомобилите, ползващи отстъпка от налога и с по-мощни автомобили, които отговарят на евроизискванията да са щадящи към природата.

Според действащата в момента норма с 50% се намалява местният данък за автомобили, отговарящи на екологичните категории Евро 3, 4, а тези с норми 5 и 6 и по-нови се ползват с намаление от 60%. В текста обаче има важно ограничение, а именно, че само собствениците на автомобили с мощност до 74 киловата (около 101 конски сили) могат да ползват отстъпката.

Сега реформаторите предлагат по-ниския данък да бъде в сила и за  притежателите на автомобили с мощност на двигателя до 110 киловата (136 кс).

Предложените законодателни промени в ЗМДТ по отношение облагането на МПС с данък са в синхрон с европейската политика за насърчаване закупуването и ползването на нови и по-екологично чисти автомобили чрез данъчни преференции. Съществуващата уредба в България датира от миналия век и не отчита развитието в автомобилостроенето, в това число и стандарта за мощност за „среден клас” автомобил. Така нови автомобили от среден клас необосновано биват изключени от възможността да ползват законова преференция за високата си екологична категория- Евро 5, Евро 6, само защото мощността им надхвърля 74kW, пише в мотивите на вносителите.

Според тях подобна промяна в закона ще донесе и позитиви за сглобяваните у нас автомобили.

Търсенето им, а оттам и производството и заетостта в бранша е логично да нарастват с въвеждане на данъчни стимули за подмяната на стария автопарк с нов, аргументират се Реформаторите.

Според тях сегашният закон не съответства на съвременните разбирания за ниво на мощност на автомобил среден клас (за каквото се приема 100-125 kW-вж. напр. VW Golf 2.0 TDI/1.4TSI, Peugeot 407 2.0 HDI, Citroen C4 HDi и др.).

Другата предлагана промяна се отнася до такса битови отпадъци и уеднаквяване на режима при предсрочното й заплащане с този за местните данъци. Реформаторите искат при предплащане до края на април на налога за цялата година, да се ползва отстъпка от 5%.

Логично е, когато гражданите и фирмите заплащат авансово на общините за услугата която ще получат през годината, те да бъдат стимулирани с отстъпка от пълния размер на таксата. Освен това, при авансово заплащане за цялата година на такса битови отпадъци, гражданите и фирмите спестяват на администрацията, както консумативи, така и допълнителното натоварване по обслужването, когато таксата се заплаща на две или повече вноски, обясняват мотивите си за предлаганата промяна депутатите от РБ.

Според тях повечето български общини (Стара Загора, Ямбол, Варна, Разград, Габрово, Костинброд, Пещера и мн. др.) са въвели тези отстъпки, което не се отразява на финансовото им състояние и на качеството на услугата. Освен това вносителите твърдят, че предвидените 5% отстъпка при предплащане на такса битови отпадъци и  намаление на данъка върху някои видове автомобили с по-висока степен на екологичност,  се очаква да се компенсира от по-добрата събираемост и не се очаквал негативен финансов ефект от отстъпките за гражданите.