Идеята на "Демократична България" годишните карти за градския транспорт да могат да се изплащат на вноски от гражданите бе приета от Столичния общински съвет - но с ключови промени.

Управляващите харесаха не варианта, в който се плаща на четири вноски за персонализиран и неперсонализиран документ за пътуване за всички мрежи за година. Вместо това предпочетоха варианта на своя съюзник от ВМРО Карлос Контрера, председател на транспортната комисия, който предлага картите да се изплащат само на две вноски.

В момента има персонализирани (поименни) и неперсонализирани (анонимни) карти за една година, които струват съответно 365 и 600 лв.

Приетото предложение - това на Контрера, което според него е оригинална идея на комисията - е да се плаща на две равни вноски картата, като втората вноска трябва да се направи до четири месеца след първата.

Управляващите предлагат разсрочването да оскъпи само поименните карти с 35 лв., което прави реално две вноски по 200 лв., или 9,5% лихва. 

Първоначалната идея на "Демократична България" бе за четири вноски, но бе отхвърлена с довода, че ще е тежест за администрацията на ЦГМ. Днес в залата вносителят Веселин Калановски направи компромисен вариант - три вноски за персонализираната карта по 130 лв., 130 лв. и 120 лв. (което са 380 лв.), неперсонализираната пък на три вноски по 200 лв.

Предложението по време на заседанието възмути ГЕРБ и доведе до забележки от тяхна страна, че от ДБ оттеглят подкрепата от собствения си доклад.

"Не е сериозно без конкретни мотиви да се въведе трета вноска, да се променят сумите, които трябва да се заплащат, без да има какъвто и да е анализ", коментира Карлос Контрера. "Не се видяха сериозни аргументи в комисиите да направим вноските повече, това може да се случи при преглед на тарифната политика."

Според председателя на групата на ДБ Методи Лалов анализ има, можело да бъде пратен на ГЕРБ. От ГЕРБ обаче възразиха, че не е сериозно да не са пратили анализа си предварително.

"Искаме да облекчим гражданите. Предложението ни за три вноски не създава проблем. Увеличението е минимално на общата сума - 15 лв., с която да бъдат покрити административните разходи на Центъра за градска мобилност", подчерта Лалов.

Георги Георгиев от ГЕРБ отбеляза:

"Нямате анализ, не сте си направили домашното, а винаги нас ни обвинявате в това. Негативният ефект не е за ЦГМ, а за всички, които плащат сметката на градския транспорт."

Тома Белев от ДБ отбеляза, че това е социализъм и управляващите не работят за това градският транспорт в София да се издържа сам, а да не разчита постоянно на помощ от бюджета. И даде пример:

"Тикет системата не работи. Ето кой не си е свършил работата. Защо не работи? Затова сметката се плаща от всички софиянци."