След почти една година чудене и законов хаос, електрическите тротинетки, които вече са популярни из доста български градове, се сдобиха с текстове, които уреждат техния статут и въвеждат правила за тяхното използване. 

Днес депутатите приеха промени в Закона за автомобилните превози, а през него минаха и текстовете, които засягат именно тротинетките. Така - след обнародването на закона, този тип транспорт ще трябва да отговаря на някои изисквания. 

Например - тротинетките вече няма да имат право да се движат по тротоарите. Остават по изградената велосипедна инфраструктура, но ще имат право да се движат с максимална скорост до 25 км/ч. Ако пък такава инфраструктура липсва - то водачите трябва да се движат най-близо до дясната граница на платното за движение. Става дума само за улици, на които е разрешено движение със скорост до 50 км/ч. Тоест тротинетка не може да се кара на бул. "Цариградско шосе", например. 

И още - електрическа тротинетка нямат право да карат деца под 14 години, а тези до 18 г. трябва да се возят с каска. Всички водачи трябва да ползват някакъв вид светлоотразителни елементи върху облеклото си в тъмната част на денонощието. Самите тротинетки пък трябва да имат бяла или жълта различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлиза отзад. 

Така въпросът с движението на тротинетктие в градска среда би трябвало да бъде вече окончателно решен. 

С днешните промени обаче, се прецизираха и някои други текстове, засягащи предимно автопревозите. Така например депутатите приеха, че ще се издава лиценз за обществен транспорт, плюс допълнително разрешително. Дефинират се подробно понятия като "обществен превоз", "превоз на пътници", превоз на товари“, „икономическа облага“ и „превоз с атракционна цел“, както и „пътна помощ“.

Депутатите не се решиха да забранят споделеното пътуване, което беше цел от известно време. Законодателите обаче приеха, че след като водачът не получава заплащане за услугата, то той няма как да бъде лицензиран като другите. 

Лицензиране обаче ще получават превозите с атракционна цел. То ще се получава от общините и ще важи за определен маршрут, по който ще имат право да се движат. 

По-тежки санкции обаче ще очакват вече таксиметровите шофьори, които са "забравили" да си включат апаратите - чака ги освен глоба и спиране на колата от движение за една година. 

Все пак има и отстъпки - като например - освобождаването на таксиметровите превозвачи от някои дължими такси за периода до 31 декември на следващата година. Това пък е решение от днес на Столичния общински съвет.