Нови правила въвеждат хармонизиран модел за колективни искове във всички страни членки на ЕС. 

Става дума за първите общоевропейски правила за колективна защита. За тях се споразумяха преговарящите от Европарламента и Съвета на ЕС. 

Моделът гарантира, че потребителите ще получат адекватна защита от масови вреди. Същевременно той въвежда подходящи предпазни мерки срещу злоупотреби с предявяването на съдебни искове.

Новият закон също така цели да подобри функционирането на вътрешния пазар. Това ще стане чрез подобряване на инструментите за възпиране на незаконните практики и улесняване на достъпа на потребителите до правосъдие.

„Целта ни бе да постигнем баланс между легитимната защита на интересите на потребителите и необходимостта от правна сигурност за бизнеса. Всяка страна членка има най-малко една институция, квалифицирана да упражнява правна защита, като в същото време въвежда защитни мерки срещу злоупотреби със съдебни искове“, заяви главният докладчик – френският евродепутат Жофроа Дидие от Европейскана народна партия (ЕНП).

Основни елементи

Най-малко една процедура за представителни искове за мерки за обезщетения и преустановяване на нарушение трябва да бъде на разположение на потребителите във всяка държава членка. Това ще позволи завеждането на представителни искове на национално и европейско равнище;

Квалифицирани организации (или публични органи) ще бъдат овластени и финансово подкрепени за завеждането на представителни искове за преустановяване на нарушение и мерки за обезщетение от името на групи потребители и ще гарантират достъпа на потребителите до правосъдие;

• По отношение на критериите за определяне на квалифицирани организации правилата правят разлика между трансгранични и национални критерии. При първите случаи организациите трябва да спазват набор от хармонизирани критерии - да демонстрират активност в защитата на интереса на потребителите в период от 12 месеца преди подаването на заявление за определяне като квалифициран субект, да имат нестопанска цел и да гарантират, че са независими от трети страни, чиито икономически интереси са противоположни на интересите на потребителите;

• При националните случаи държавите членки ще определят подходящи критерии на национално ниво, съответстващи на целите на директивата. Те могат да бъдат същите като тези, определени за трансграничните случаи;

• Правилата постигат баланс между достъпа до правосъдие и защитата на бизнеса от злоупотреби със съдебни искове чрез въвеждането от страна на ЕП на принципа „загубилият плаща“. Той гарантира, че губещата страна възстановява съдебните разноски на спечелилата страна;

• За да се избегнат допълнително злоупотреби със съдебни процеси , преговарящите от името на ЕП настояха съдилищата или административните органи да имат правомощието на възможно най-ранен етап на производството да отхвърлят случаи, които са явно неоснователни, в съответствие с националното законодателство;

• Преговарящите се съгласиха Еврокомисията да направи оценка на възможността за определянето на европейски омбудсман за колективна защита. Той трябва да отговаря за трансграничните представителни искове на европейско равнище;

Обхватът на колективните искове ще включва нарушения на търговците в области като защита на данните, финансови услуги, пътувания и туризъм, енергетика, телекомуникации, околна среда и здраве, както и правата на пътниците при въздушен и железопътен транспорт, в допълнение към общото законодателство за потребителите.

Какво предстои

Постигнатото политическо споразумение трябва да бъде одобрено от ЕП на пленарно заседание и от Съвета. Директивата ще влезе в сила 20 дни след публикуването ѝ в Официалния вестник на ЕС. След това страните членки ще разполагат с 24 месеца за транспониране на директивата в своите национални закони и допълнителни 6 месеца за нейното прилагане.