Драматичен ръст на продажбите в онлайн пространството за март спрямо февруари. Повишено търсене на алкохолни напитки, сред които най-вече ракията, както и повече продадени плодове, колбаси и тоалетна хартия. 

Това са основните изводи, които могат да се направят от представените тази сутрин данни в ефира на бТВ за поведението на потребителите онлайн в условията на пандемията от коронавирус. Гост в студиото беше Христо Хаджичонев - експерт по моделиране и прогнозиране на данни, който представи обобщенията. Резултатите идват от информация от най-големите хранителни вериги в страната. 

Оказва се, че през март сме пазарували с цели 90% повече в сравнение с предходния месец. Това е практически двоен ръст, но ако се има предвид, че най-голямото увеличение идва през последните две седмици на третия месец, то може да се каже, че ръстовете са тройни и дори отгоре. 

Очаквано - най-голямо търсене онлайн е имало за всякакви видове козметика за ръце - дезинфектанти, кремове и други. При тях числата показват покачване на продажбите с почти 300%. Увеличава се и броят на закупените храни за домашни любимци, които традиционно се представят слабо на онлайн пазара. 

Нагоре вървят и продажбите на колбаси, плодове, зеленчуци, деликатеси. Там увеличението е около 90 на сто, но към момента числата се нормализират. Експертът обясни, че скокът при тези видове продукти е заради първоначалното истерично презапасяване.

И любопитното - огромен ръст на онлайн продажбите на алкохолни напитки. Лишени от възможността да посещават барове и ресторанти, българите не се отказват от алкохола. Просто го консумират у дома. Интересното е обаче, че кризата или очакването за нея се проектира в пазаруването. И така изводът - ракията измества уискито. 

Цели 193% ръст на онлайн продажбите на традиционната българска спиртна напитка. Увеличение има и при другите видове алкохол като водка и бърбън, но абсолютен рекордьор е именно ракията. 

Според Хаджичонев причината е, че потребителите се ориентират към по-бюджетни алкохоли, които няма да натежат на финансите на домакинствата. 

Тоалетна хартия? Ръст от 86%, но въпреки очакванията той е толкова драматичен и се наблюдава постепенно намаляване на активното търсене на продукта. Експертът подчерта, че в България търсенето му никога не е било толкова фрапиращо засилено, както например в САЩ. 

"Потребителското търсене трайно ще се настани онлайн. То няма да е свързано само със стоки от първа необходимист и бързооборотни стоки, а стоки от почти всякакъв вид. Дори след отхлабването на мерките хората ще продължат трайно да консумират", обощи Христо Хаджичонев.