Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Само преди месец Народното събрание прие промяна в Закона за автомобилните превози, която гласи, че таксиметровите шофьори задължително трябва да бъдат наети от фирма превозвач. Новината предизвика лавина от бурни страсти - паника сред големите такси компании и масово одобрение сред потребителите.

Месец по-късно обаче в Народното събрание е внесена нова поправка - този път в Закона за местните данъци и такси, която на практика ще бламира реформата. И първата поправка е подписана от депутати от ГЕРБ, и втората поправка е подписана от депутати от ГЕРБ. Само че различни.

Какво представлява таксиметровата "мафия"?

Досега услугите на жълтите коли масово се предлагат от фирми, които изобщо не извършват таксиметров превоз на пътници, а просто продават стикери на шофьорите, които не само, че не са им служители, а обратното - плащат им за правото да работят от името на съответната компания. Таксиметровите апарати в колите нямат нищо общо с превозвача, осигуряващ лепенките на жълтата кола. Те в масовия случай са фискализирани на името на фирма в ромските гета. В много случаи на името на една компания, предлагаща фискализация, се водят по 200, 300 и дори повече коли. Дружеството не плаща нищо на данъчните, а като натрупа огромни дългове просто се закрива и се създава нова "куха фирма".

Затова първата поправка, внесена от депутати от ГЕРБ - а именно отпадането на досегашния текст, че "таксиметровата услуга може да се предлага от водач от името на лицензиран превозвач", бе равносилна на революционно нормализиране на пазарните правила в твърде сенчестия таксиметров бранш. Освен до плащане на данъци и осигуровки, това води до строг контрол на това какви хора ни возят и автоматично повишава отговорността на превозвачите, които вече ще трябва да отговарят за действията на служителите си.

Какво се промени за месец?

Само че през последния месец явно са се случили неща, които кардинално са променили амбициите за слагане на ред в таксиметровия бизнес и защита на потребителите, които парламентът прие по предложение на депутатите от ГЕРБ Иван Вълков и Цветомир Михов.

В петък в парламентарното деловодство бе внесен законопроект за промяна на Закона за местните данъци и такси, с който шефката на бюджетната комисия в Народното събрание Менда Стоянова и колегите ѝ Атанас Ташков и Станислав Иванов предлагат жълтите коли вече да плащат налог, определелян от всяка община, който да е между 400 и 1000 лева на година.

Само че с друга поправка в данъчния закон се променя и промененият само преди месец текст в Закона за автомобилните превози, който задължаваше фирмите превозвачи да назначат шофьорите, работещи за тях.

Връщат се старите думички, даже в по-радикална форма. Новата редакция предвижда таксиметров превоз да извършват и "лица от името на регистриран превозвач, но за своя сметка". Дори и преди промяната от миналия месец, това важеше за "водачи", а сега думичката "лица" на практика отваря широко вратата за различни интерпретации на въпроса кой всъщност ще вози гражданите в жълтите коли.

Клуб Z потърси коментар от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от ведомството бяха искренно изненадани от внесената поправка.

"Как така, та нали това отпадна съвсем наскоро", бе реакцията на служител на ведомството.

Потърсихме и мнението на депутата от ГЕРБ Цветомир Михов, който предложи въвеждането на трудови договори за таксиметровите шофьори.

"Току-що видях какво се предлага (разговорът бе около 15 часа - достатъчно часове след внасянето на законопроекта на Менда Стоянова). Притеснен съм. Трудно ми е да го коментирам", каза той пред Клуб Z. 

След това обаче Михов добави:

"Ще отстоявам позицията си докрай... Каквото и да ми струва това."

Свързахме се и с председателя на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов (Реформаторски блок).

"От вас разбирам, че е внесен такъв текст в закона. Много неприятно съм изненадан. Това е направено зад гърба ни и още в началото на следващата седмица ще поискам среща с Менда Стоянова и председателя на парламента Цецка Цачева", каза той пред Клуб Z.

Според него поправката "връщала тихомълком сивия и черния сектор в таксиметровия бранш, който не плаща ДДС, данък печалба и осигуровки".

"Предстои ни един наистина много сериозен разговор", добави Караджов. 

За коментар по предлаганата промяна Клуб Z потърси и собственика на таксиметровата компания "За един долар" Ромео Ценков, който от години настоява шофьорите да са на трудови договори.

"Явно са раздадени много пари където трябва. Беше ясно, че големите играчи на пазара нямат никакъв интерес да има правила в нашия бранш и много се плашат от това да носят отговорност. Просто всичко ще си продължи постарому".

Ключови думи

Коментари

Николов

Нали ГЕРБ се бореше срещу мафията и далаверите. Досега не съм видял някой да се бори срещу себе си.

Това е целенасочено, искат да свалят Борисов, ще има стачка и на такситата.Зад всичко стоят руснаците и техните копелета тук.

ГЛУПОСТИ

Иван

А копърките с имена стил Адибас продължават да работят ... най ме изкефиха тия които дори рекламите на конкуренцията копираха.

Uber

Да живее Uber! Смърт на смрадливите копърки!!!

65

"Видими резултати"

socialen

Разбрах всичко за комунистите.Извинявам се, лъгали са ме жестоко.Трябва да бъдат ликвидирани, България да скъса веднага дипломатически отношения с Русия.Те окрадоха страната заедно с ДПС, БСП и Атака.Прогледнах приятели и ви благодаря за това.Да изгоним комунизма завинаги, да живее демокрацията, да подкрепим реформите и реформаторите.Само те ще ни издърпат от блатото на корупцията и мизерията, както направиха след Жан Виденовото мракобесно управление.

Радев

Ostavete pravitelstvoto da raboti ve!

счетоводител

Тази промяна в Закона за автомобилните превози не доведе до излизане на фирмите на шофъорите от сивия сектор, а вкарва редовните фирми в сивия сектор.Изискването всеки шофъор да стане превозвач е ненужна административна тежест. И предлаганата промяна с облагането с патентен данък няма да доведе до събиране на повече данъци - и до 2005 когато се облагаха с патентен данък пак се вихреха фирмите фантоми. Повече от 15 години НАП, ДАИ и общините си затварят очите пред факта че някои печели милиони като предлага на шофъорите услуга неплащане на данъци. Никой не вярва да го правят безвъзмездно, както че и част от тези пари отиват в партийните каси.

наглост СИКаджиска

Нагла, тъпа, проста като куха тиква, банкянски сорт, неграмотна, алчна и корумпирана! Ясно ви е, че става дума за "финансовия гений" на банкянската мутра - пловдивската хубавица Менда Стоянова(да й имам името). Та, личната счетоводителка на цар Киро, която годиин наред го прикриваше, и той не си плащаше данъците, та тази пловдивска хубавица, сериозно е закъсала с парите! Явно, хилядите, които прибира като народен представител не й стигат, та се е обърнала към таксиджийската мафия и те са я финансирали. Тази неграмотна серяндурка, която така и не се анучи, че се казва "бюДжет", а не "бЮжет", тази СИКаджийска тъпа простачка, трябва да бъде посатвена на детектор на лъжата, за да се докаже, че ас й платени много пари, за да внесе въпросната срамна поправка към вече гласувания закон! Такава безскрупулна демонстрация на корупция и вземане на рушвети е валидна единствено и само за СИКаджийските мутри, назначени в Парламента за депутати!

gogo

Минаха изборите.

ДАНЪЧНОТО

Любимата на Софиянци и на нова тв. и на правителството таксиметрова фирма която се оказа че не е таксиметрова фирма а лизингова компания е подала данъчна декларация с 25 000 лв.Да посмятаме малко 2000 автомобила по 1200 на месец от автомобил добре ли е.

долу uber

Долу uber още по-сива икономика!зган от всякъде!Дилари!

driver

Кой защитава мафията ?? При въвеждане на данък върху таксиметровите превози в държавата се очаква да влязат около 11 милиона. Сега влиза мноого под милион.

driver

Това , което беше прието преди месец , като изменение в Закона за автомобилните превози , е технически невъзможно да стане. Очерта се ситуация при която всеки водач да стане сам превозвач. Само за София са необходими 6 години. До тогава , да не работят ли такситата? Къде Ви е проблема от патентния данък. Общинският съвет ще определя колко е размера. Не е задължително да е 1000 за София.Може да е 650 , както беше преди.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.